Privatlivspolitik

Når du bruger TDC Erhvervs produkter og services, overlader du nogle af dine personlige oplysninger til os. I vores privatlivspolitik kan du læse, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvad vi bruger dem til. Det er vigtigt for os at passe godt på dine personlige oplysninger, og vi håber, du vil tage dig tid til at læse, hvordan vi gør.

Er du kunde hos et af de andre brands i TDC Group, kan du finde link til deres hjemmeside og deres privatlivspolitik på TDC Group.

TDC Erhvervs privatlivspolitik omhandler typisk de persondata, vi har om dig i forbindelse med, at du er medarbejder i en virksomhed (privat som offentlig, organisation, forening etc.). Virksomheden har købt vores produkter og stillet nogle af disse produkter til din rådighed - dvs. at du bruger disse produkter i dit arbejde eller privat. Du kan også selv som medarbejder have tilkøbt produkter fra TDC Erhverv gennem din arbejdsgiver for eksempel på ”bruttolønsordninger” eller direkte på vores web-portaler. 
Er du ejer af en enkeltmandsvirksomhed, vil vi også have personoplysninger om dig, da du jo ”både er virksomheden og personen” i mange situationer.

Vi har også oplysninger om virksomhedens data, men det er ikke persondata. Hvis du på vegne af en virksomhed, ønsker at vide mere om vores privatlivspolitik, er følgende relevant for dig. Men vi tager primært udgangspunkt i persondata, som typisk vil omhandle medarbejdere i virksomheden.

TDC Erhverv har en detaljeret privatlivspolitik, som du kan læse her

Vi har også supplerende beskrivelser om vores privatlivspolitik for vores hovedprodukttyper, som indgår i vores detaljerede privatlivspolitik, som du kan læse under punkt 2.1.

Når du bruger vores portaler/websider, indsamles der cookies om dig. Du kan læse om cookies her.

Når du handler med TDC Erhverv er aftalen baseret på såkaldte ”Vilkår”. Du kan læse mere om vilkår for Erhvervskunder her.

De steder, hvor der i vores leverance til dig som virksomhed, er behov for en databehandleraftale, vil det som regel være dækket i vilkår. Du kan læse mere om databehandleraftaler her

Persondata og dine rettigheder

I persondataforordningen er der regler om rettigheder for dig som privatperson og dine persondata. Det fortæller vi mere om i nedenstående. Du kan også få yderligere oplysning på vores Persondata sider.

TDC Group har en Databeskyttelsesrådgiver 

Har du spørgsmål til TDC Groups håndtering af persondata, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du kan finde nærmere oplysninger TDC Group.

Ønsker du at kontakte TDC Erhverv angående vores privatlivspolitik og dine rettigheder i forhold til persondataforordningen, kan du læse mere her.

Repræsenterer du virksomheden, og har du spørgsmål om for eksempel databehandleraftaler, bedes du kontakte din Account Manager hos TDC Erhverv. Hvis du ikke ved, hvem din Account Manager er, bedes du kontakte TDC Erhvervs kundeservice.

TDC Erhvervs privatlivspolitik

TDC Erhverv handler primært med erhvervsvirksomheder, organisationer, kommuner, staten mv., hvilet betyder, at disse er vores kunder. Men vi har også vores kunders medarbejdere som brugere, når vi leverer produkter til vores kunder. Det kan være, at produkterne anvendes af kundens medarbejdere i arbejdsøjemed eller privat. Medarbejdernes private anvendelse kan for eksempel være produkter, betalt af arbejdsgiver, via bruttolønsordninger eller ved egen betaling. I nogle tilfælde leverer vi også produkter til vores kunders medarbejdere direkte, men i de fleste tilfælde vil det være YouSee produkter, vi formidler leverancen af til vores kunders medarbejdere.

Når vi behandler personoplysninger, kan det for eksempel være kundens medarbejderes personoplysninger, ledelsesmedlemmer eller ejeren af virksomhedens personoplysningere. Det kan også være i forbindelse med at en dialog med en eksisterende eller potentiel kunde om et tilbud, at vi får oplyst personoplysninger.

Vi har også kunder, der har brugere, som ikke er ansatte, men hvor vores kunde stiller vores produkter til rådighed for deres brugere eller kunder. I sådanne tilfælde får vi også oplyst personoplysninger for at kunne levere produkterne.

Vi behandler også personoplysninger i forbindelse med personer, der i øvrigt kontakter os, eller som vi er i dialog med i anden forbindelse. 

I det følgende omtaler vi de personer, hvis personoplysninger vi behandler, som f.eks. ”du/dig/dine/kunde/bruger/medarbejder”.

Du kan finde en ordliste her.

1. Om TDC Erhvervs privatlivspolitik

Personoplysninger (persondata og personlige oplysninger) er oplysninger, der kan relateres til en bestemt person (’den registrerede’), som f.eks. navn, adresse, telefonnummer og cpr-nummer, men også oplysninger om sundhed m.m.

TDC Erhverv har ansvar for at sikre, at dine personlige oplysninger er beskyttede, når du bruger vores tjenester eller besøger vores butikker og hjemmesider.

I TDC Erhverv følger vi disse principper:

  • Dine personoplysninger skal behandles på en lovlig og gennemskuelig måde.
  • Vi indsamler eller skaber personoplysninger med et specifikt og legitimt formål, som er tydeligt kommunikeret.
  • Vi indsamler eller skaber kun oplysninger, der er relevante og begrænsede til det, som er nødvendigt til formålet.
  • Oplysningerne er korrekte og holdes ajour.
  • Vi opbevarer kun oplysningerne så længe, det er nødvendigt for, at vi kan behandle dem, eller så længe som det kræves af forordningen og loven.
  • Oplysningerne behandles med de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

TDC Erhvervs controller (defineret i ordlisten) er ansvarlig for, at disse principper er opfyldt både i TDC Erhverv, hos vores underleverandører eller partnere og hos de instanser, som oplysningerne bliver overført til.

Denne privatlivspolitik er i overensstemmelse med EU's generelle databeskyttelsesforordning, den danske databeskyttelseslov og anden relevant lovgivning. Privatlivspolitikken og tilknyttede sider, f.eks. produkt- eller servicesbeskrivelser, gælder for TDC Erhverv og enhver personlig håndtering på vegne af eller for TDC Erhverv.
Hvert selskab i TDC Group har sin egen privatlivspolitik, som du kan finde på de enkelte selskabers hjemmesider eller via TDC Groups hjemmeside.

Hvem kan du kontakte?

Hvis du har spørgsmål til denne privatlivspolitik, om hvordan vi behandler dine oplysninger, eller hvis du har klager, er du velkommen til at kontakte TDC Erhvervs kundeservice.

Hvis du formoder eller kan bekræfte, at der har været et brud på reglerne om behandling af personoplysninger, kan du også kontakte TDC Erhvervs kundeservice og sagen vil blive sendt videre til vores Overtrædelses- og Incident Management team.
Erhvervs kundeservice sender eventuelle spørgsmål og klager videre til vores databeskyttelsesrådgiver, hvis problemet ikke kan løses af TDC Erhvervs kundeservice.

Indhold

I vores privatlivspolitik kan du læse om: 

  • Hvilke personoplysninger indsamler vi, hvordan indsamler vi dem, og hvordan bruger vi dem?
  • Hvem har adgang til dine oplysninger, og hvor længe opbevarer vi dem?
  • Hvordan beskytter vi dine oplysninger?
  • Dine rettigheder.
  • Generel information om datasikkerhed og sikkerhedspolitikker i TDC.
  • Hvem skal du kontakte, hvis du har spørgsmål eller forespørgsler?
  • Ordliste og definitioner.

2. Hvilke personoplysninger indsamler vi, hvordan indsamler vi dem, og hvordan bruger vi dem?

TDC Erhverv indsamler personlige oplysninger for at kunne levere produkter og services til dig og for at forbedre vores produkter og services. Oplysningerne indsamles eller skabes, når du f.eks. besøger vores hjemmesider (cookies), deltager i undersøgelser, registrerer dig som ny kunde eller bruger vores produkter eller services. Vores kunderejse nedenfor illustrerer de forskellige trin, det kræver at levere vores ydelser til dig:

Herunder kan du finde generel information om, hvordan vi indsamler og behandler dine personlige oplysninger i de forskellige dele af kunderejsen, og du vil også kunne finde detaljer om de forskellige former for behandling af oplysninger.

Trin 1: Jeg undersøger

TDC Erhverv indsamler og registrerer personlige oplysninger om dig som kunde for at forbedre de services og produkter, vi tilbyder dig og for at kunne afgive tilbud til en arbejdsgiver. Det gør vi på baggrund af vores såkaldt ’berettigede interesse’, det vil sige vores ønske om at tilbyde vores kunder de bedst mulige produkter og services, hvor vi blandt andet anvender Business Intelligence (BI), som du kan læse mere om her.

Hvis vi f.eks. sender dig marketingmateriale via e-mail eller brev, gør vi det, fordi du har sagt ok til det. Hvis vi ringer vi dig op i salgsøjemed, gør vi det også på baggrund af vores berettigede interesse. Vi bruger dine kundeoplysninger på områder som kredit, strategi, produktudvikling, marketing og salg. 

De oplysninger, vi indsamler til disse formål, er normalt navn, adresse, telefonnummer, e-mail, stilling, CVR-nummer, TDC-kundenummer, om du har givet tilladelse til at modtage marketingmateriale, og hvilke produkter eller services, du har købt eller ønsker at købe hos TDC. Oplysningerne har vi primært indsamlet gennem vores systemer og fra vores hjemmeside.

Oplysningerne håndteres primært i TDC Erhverv, men vi benytter os nogle gange af underleverandører eller eksterne partnere til at sende dig reklamer, lave kundeundersøgelser mv. 

Som beskrevet er de annoncer og tilbud, vi sender til dig via brev eller e-mail, baseret på dit samtykke. Det betyder, at du kan vælge ikke at modtage denne type information.Du kan læse mere om, hvad samtykke er, og hvordan du kan trække dit samtykke tilbage - se afnit 2.2 Samtykke

Trin 2: Jeg tilmelder mig/ændrer

TDC Erhverv har brug for en række af dine personlige oplysninger for at kunne oprette dig som kunde eller ændre din nuværende løsning og dermed levere den service og/eller det produkt, du ønsker. Vores juridiske grundlag for at indsamle disse oplysninger er for det meste baseret på vores berettigede interesse. Det skyldes, at du som kunde hos TDC Erhverv som regel bliver oprettet gennem din virksomhed, der vil stå som den juridiske ejer. Det betyder, at du som slutbruger ikke nødvendigvis er direkte kunde hos TDC Erhverv, og at kontrakten ikke er indgået direkte med dig. 

De oplysninger, vi indsamler til disse formål, er normalt navn, adresse, telefonnummer, e-mail, virksomhedens CVR-nummer, TDC-kundenummer, IMEI-nummer (din telefonens unikke id-nummer) og ICC-nummer (dit SIM-korts unikke id-nummer). Dit navn og din adresse (evt. stilling, medarbejder id, initialer, e-mailadresse, telefonnummer, du bruger hos din arbejdsgiver, og evt. din private e-mail adresser, fødselsdato skal vi f.eks. bruge, hvis du igennem dit arbejde har en bredbåndsforbindelse derhjemme. Ellers kan vi ikke levere dit produkt. Vi indsamler primært oplysningerne fra den virksomhed, vi har lavet kontrakten med, men vi kan også indsamle dem direkte fra dig som kunde, hvis du f.eks. har en bruttolønsordning. I det tilfælde indsamler vi dine oplysninger på baggrund af en kontraktuel forpligtelse. Oplysningerne indsamler vi via e-mail, telefon eller online. Hvis du ønsker at få dit arbejdsmobilnummer lavet om til et privatnummer, har vi også brug for dit CPR-nummer for at kunne oprette og kreditvurdere dig i vores systemer.

Vi tildeler dig ip-adresse(r), opretter/tildeler/tilknytter mobil-identifikationer (f.eks. IMSI/ICC nummer, IMEI nummer, serienummer hvis mobiltelefon/hardware) og TDC kontonummer(numre).

Vi har den e-mail adresse dit firma, eller du oplyser til os for at kunne kommunikere med dig om bestillingen og leverancen til dig.

Du oplyser os evt. om din bankkonto/NEM konto, for at vi f.eks. kan opkræve egenbetaling i forhold til dit firma-abonnement, eller fordi vi skylder dig penge, og skal kreditere et beløb til dig.

I forbindelse med at du skal have oprettet et firmabetalt abonnement, oplyser du os eller din arbejdsgiver om, hvem i husstanden, der står som juridisk ejer/betaler. Så kan vi ændre til det, som er aftalt i kontrakten med dit firma eller med dig, om hvem den fremtidige juridiske ejer og betaler skal være.

For at kunne give tilbud til din arbejdsgiver på medarbejderløsninger, undersøger vi, hvad der kan leveres på de medarbejderadresser, som arbejdsgiveren oplyser os om, eller som vi allerede leverer til med arbejdsgiverbetalte løsninger. Dette for at kunne tilbyde de bedste løsninger til dig og din arbejdsgiver.

Når dit firma har indgået en aftale med os om levering af f.eks. bredbånd til dig på din hjemmeadresse, så vil du ofte få tilbudt at foretage bestillingen på TDC’s bestillingsportal (eWeb løsning). Vi vil sende dig en e-mail og et link til vores bestillingsportal. Her vil du så afgive en række af ovenstående oplysninger, for at vi kan bestille de aftalte produkter til dig. Nogle af oplysningerne vil stå der, når du logger ind, fordi vi har fået det oplyst fra din arbejdsgiver.

Hvis du af din arbejdsgiver får tildelt securemobil, prioriteret telefoni eller sikret linje, (f.eks. Nalla kredsløb), vil vi have det registreret.

Hvis du arbejder for en virksomhed, hvor du som medarbejder skal have adgang til områder, hvor TDC har adgangskontrol, kan vi også behandle oplysninger som dit navn, stilling, adresse, fødselsdato, foto af dig, adgangsbrikker og koder til dette, som du får tildelt, samt til hvilke lokationer/adresser disse gælder. Derudover kan vi registrere din bevægelse ind og ud af lokationen/adressen.

For virksomheder, herunder enkeltmandsvirksomheder, indhenter vi virksomhedens CVR-nummer til automatisk kreditvurdering og evt. manuel kreditvurdering. Privatpersoner fortager vi også automatiske kreditvurderinger af i forbindelse med oprettelse af et abonnement og efterfølgende tilkøb.

Vi behandler de personoplysning på tværs af TDC Group for eksempel for at kunne levere din bestilling, fejlrette, undersøge en klage eller tilbyde dig en bedre service eller produkt.

Når vi planlægger og udfører leverancerne, vil vores medarbejdere behandle persondata om dig for at kunne planlægge og udføre leverancerne f.eks. informationer om leveringsadresser, leveringsdato, dit navn, mobilnummer, e-mail og de produkter, du skal have leveret. Vi kan også have information om alternativ kontaktperson, som du eller din arbejdsgiver har oplyst os om.

Modtager vi et brev fra dig, hvor det ikke fremgår, hvem det er adresseret til, eller er modtager ikke i vores system, vil vi behandle brevet manuelt for at finde frem til den rette modtager, hvorpå brevet som hovedregel scannes ind i vort it-system for videre ekspedition.

Din arbejdsgiver kan have adgang til vores selvbetjeningsløsninger og vil få tildelt brugeradgang til relevante medarbejdere, der håndterer bestillinger og fejlmeldinger. Disse vil kunne se, oprette, ændre, slette informationer om arbejdsgiverbetalt telefoni og bredbåndsprodukter etc. til medarbejderne i virksomheden. De vil også kunne se historiske data, så længe medarbejderne er registreret i systemet. Det er arbejdsgiverens ansvar at nedlægger produkter til medarbejdere og slette disse medarbejdere fra selvbetjeningen, når medarbejderne fratræder virksomheden.

TDC Erhverv tager sig af al ordrehåndtering, mens levering, installation og eksekvering af ordren kan håndteres af underleverandører, afhængigt af hvilken type produkt eller service, du har bestilt. Håndtering af personoplysninger i forbindelse med levering er beskrevet for hvert produkt eller service i trin 3: ’Jeg bruger’, hvor du kan se en liste over vores produkter og services.

Ændring fra et produkt til et andet, f.eks. i forbindelse med opgradering af din internetforbindelse, håndterer vi på samme måde, som vi håndterer en ny ordre. Dog er der den forskel, at vi allerede har registreret dig som kunde og derfor ikke har brug for at indsamle flere personoplysninger for at lave ændringen. Aktiviteter i forbindelse med ændring af produkter er beskrevet i kunderejsen under trin 2: ”Jeg tilmelder mig/ændrer”, og håndteringen vil være den samme, som beskrevet under Produkter og services.

Hos TDC Erhverv er det muligt at tilmelde sig et brugerpanel, som bruges til at kontakte brugere af TDC.dk og TDC Erhvervs Selvbetjening ifm. test af ny funktionalitet. For at kunne kontakte brugerne har vi behov for at opbevare e-mails på de brugere som har givet deres samtykke til at blive kontaktet. Vi opbevarer brugernes e-mails i 6 måneder, hvorefter de automatisk bliver slettet.

Trin 3: Jeg bruger

Trin 3: ”Jeg bruger” dækker over fire områder:

  • Jeg bruger, der handler om den behandling af oplysninger der opstår, når du bruger et produkt eller en service.

  • Jeg betaler, der handler om at betale for brugen af tjenesten eller produktet (fakturering).

  • Jeg har et problem, der handler om at give dig support, hvis du oplever problemer med tjenesten eller produktet.

  • Jeg deler, der handler om enhver handling, der involverer sociale medier, f.eks. Facebook.

Her indsamler vi oplysninger om din brug af TDC Erhvervs produkter. Det gør vi bl.a. for sikre, at du får en god og konsekvent brugeroplevelse, for at kunne levere den service, du har efterspurgt, og for at kunne sikre et korrekt grundlag for din regning. Vores juridiske grundlag for denne indsamling af oplysninger er både kontraktuelle krav og legitim interesse. Desuden kræver logningsbekendtgørelsen, at vi skal indsamle, registrere og opbevare oplysninger om teletrafik, og dermed er det juridiske grundlag for indsamlingen også en retlig forpligtelse. 

Når du tager et af vores produkter eller services i brug, har vi kun behov for nogle af de oplysninger, du gav os, da du tilmeldte dig (trin 2). I nogle tilfælde indsamler eller skaber vi yderligere oplysninger, når du bruger vores produkter eller services, f.eks. vores posttjenester. Dine kontaktlister, kalendere og oplysninger i de e-mails, du modtager og skriver, vil helt sikkert indeholde personlige oplysninger. I nogle tilfælde skabes personlige oplysninger, når du bruger vores produkter og/eller services, f.eks. lokationsdata, der skabes i vores mobiltjenester, og cookies, der skabes, når du besøger vores websider.
Den type oplysninger, der indsamles eller skabes, og hvordan vi håndterer og beskytter oplysningerne, er beskrevet i detaljer for hvert produkt og/eller service under Produkter og services. 

Jeg betaler
Her indsamler TDC Erhverv oplysninger om dit forbrug for at kunne lave en regning til den virksomhed, vi har indgået aftalen med. Hvis du f.eks. har været i udlandet i forbindelse med dit arbejde, og derfor har haft et højere forbrug end normalt, vil det fremgå af regningen og være synligt for din arbejdsgiver. TDC Erhverv vil også i nogle tilfælde bruge dine oplysninger til at forbedre vores forretningsgange og systemer omkring betaling. Vi indsamler dine oplysninger ud fra en kontraktuel forpligtelse eller en berettiget interesse, alt efter vores aftale med virksomheden.

De oplysninger, vi typisk indsamler og bruger til disse formål, er dit navn, adresse, telefonnummer, regningsstatus, forbrug og bankinformationer. Vi indsamler og bruger også dit cpr-nummer til kreditvurdering, identifikation, bekæmpelse af svindel og evt. inkasso og refusion via bankkonto ved kreditnotaer. Vi anvender eksterne inkassobureauer til inddrivelse af gæld og banker til at gennemføre tilbagebetalinger og videregive cpr. nr. og de ovennævnte data til disse

I forbindelse med undersøgelse af regningsspørgsmål vil vi også kunne se, hvad der ellers er af abonnementer på din adresse, herunder forbrug/afregninger af f.eks. film på Blockbuster.

I tilfælde af manglende betalinger kan vi benytte inkasso firma til at inddrive udestående gæld fra dig til os og i den forbindelse indsamle og videregive de nødvendige oplysninger til vores inkasso leverandør.

For at sikre korrekt fakturering foretager vi stikprøvekontroller og analyser af betalinger for vores produkter, hvor vi bl.a. gennemgår informationer om de produkter, du og din arbejdsgiver har hos os, herunder forbrugsmønstre.

Når din arbejdsgiver betaler for dit telefoniforbrug, vil din arbejdsgiver kunne se eller få oplysninger fra os om dit forbrug og dine opkald. Vi vil også f.eks. have møde med din arbejdsgiver, hvor vi gennemgår oversigter over de løsninger/produkter, der er leveret til medarbejderne og til hvilke priser, der afregnes samt forbrug. Hvis kontrakten med din arbejdsgiver også indeholder aftaler om rabatter til medarbejderne eller bruttolønsordninger vil arbejdsgiver også kunne få oplyst, hvad du betaler for produkter for at kontrollere, at vi fakturerer dig korrekt.

Vores finans afdeling kan i forbindelse med regnskabsprocesser (fx fakturering) sende de relevante informationer, der skal anvendes, til vores 3. part underleverandør, som godt kan være udenfor EU.

Jeg har et problem
Her hjælper vi dig med at besvare de spørgsmål, du måtte have i forbindelse med dit abonnement eller din service hos TDC Erhverv. Det gælder f.eks. spørgsmål til din regning, hvis du ikke kan få dit produkt til at virke, eller hvis du har spørgsmål til tillægsydelser. Vores juridiske grundlag kan være en kontraktuel forpligtelse eller en berettiget interesse, alt efter hvilken support, vi giver dig som kunde eller slutbruger. Vi skelner mellem tre former for support: Remote support, field support og retail support, men det er i de fleste tilfælde de samme personoplysninger, vi har brug for.

For at vi kan identificere dig som kunde eller slutbruger, finde de korrekte oplysninger i vores systemer og besvare en henvendelse fra dig, vil vi normalt bede dig om at oplyse dit navn, telefonnummer og TDC-kundenummer eller CVR-nummer, enten over telefonen, via mail eller online kontakt. Vi gør dig opmærksom på, at vi optager samtalen, når du ringer til vores Kundeservice, som led i træningen af vores personale. De personoplysninger, vi derudover skal bruge, afhænger af, hvad henvendelsen drejer sig om. Hvis den f.eks. drejer sig om dit abonnement eller dit forbrug, vil vi søge på dig i vores systemer, så vi kan gøre rede for din regning eller besvare din henvendelse. Vi indsamler disse oplysninger gennem vores systemer. 

I forbindelse med fejlretning sammen med din arbejdsgiver, kan vi logge ind og se og behandle de oplysninger, som din arbejdsgiver også kan se og behandle i vores selvbetjeningssystemer. 

I forbindelse med fejlmelding fra dig eller din arbejdsgiver, opretter vi en fejlsag med information om, hvad fejlmeldingen går ud på, hvem der fejlmelder og hvilket produkt og leveringssted. Vi dokumenterer fejlsøgningsforløbet, noter kommentarer vi modtager eller din arbejdsgiver/dennes medarbejdere opretter en fejlsag og kommentarer direkte i vores fejlsøgningssystem, dette for at beskrive sagsforløbet og løse problemet.

Hvis du i din kontakt til os benytter en rådgiver - f.eks. en revisor eller advokat - vil vi behandle de informationer, vi får. Det forudsætter, at du har afgivet den nødvendige fuldmagt til dette.

Nogle af vores underleverandører, der hjælper os med at løse dine problemer, kan befinde sig uden for EU. Du kan læse mere om dette under Adgang og deling af data. Under Produkter og services kan du undersøge, om nogle af dine personlige oplysninger gives videre til en underleverandør, og om denne underleverandør befinder sig udenfor EU.

Jeg deler
Her giver vi support til dig som kunde, slutbruger eller potentiel kunde over sociale medier. Vi giver support på samme måde som under ”Jeg har et problem”. Vi besvarer dog også din henvendelse gennem det medie, du har kontaktet os på, f.eks. Facebook. Det juridiske grundlag for denne support er vores berettigede interesse. 

De oplysninger, vi normalt indsamler til disse formål, er dit navn, telefonnummer og andre oplysninger, der er relevante for at kunne besvare din henvendelse. Vi indsamler disse oplysninger gennem vores systemer. 

Trin 4: Jeg forlader

Her har din virksomhed valgt at stoppe sin service hos TDC Erhverv. Vi behandler dine oplysninger for at kunne lukke virksomhedens service hos TDC og dit abonnement som slutbruger. Det er den berettigede interesse eller den kontraktuelle forpligtelse, der er grundlaget for denne behandling, alt efter din virksomheds aftale med TDC Erhverv. 

De oplysninger, vi skal bruge for at kunne lukke virksomhedens service og dermed dit abonnement, er som udgangspunkt kun virksomhedens navn og kundenummer. Som en del af bilaget til kontrakten og for at kunne lukke vores service, behandler vi også følgende oplysninger om dig: Navn, adresse og telefonnummer og e-mail. Desuden laver vi muligvis en slutafregning, hvor dit forbrug som slutbruger vil fremgå. Når vi har sikret, at vi har fundet alle de rigtige slutbrugere for en kunde, lukker vi servicen og dermed dit abonnement i vores systemer. 

Når vi lukker din virksomheds konto og dit abonnement, sletter vi de oplysninger, der ikke længere er nødvendige. Hvilke oplysninger, det drejer sig om, afhænger af de enkelte tjenester og produkter. Du kan læse mere under Produkter og services.

Læs mere om, hvilke personoplysninger vi har i forbindelse med vores produktyper i nedenstående liste.

2.1 Produkt og Service specifik privatlivspolitik (produkttyper)

Her kan du finde supplerende information om, hvordan vi håndterer dine personlige oplysninger for vores forskellige produkttyper i nedenstående tabel, der linker til en række separate dokumenter:

TDC Scale og TDC Erhverv ONE

TDC Erhverv Works, TDC Erhverv Works Mobil med Skype for Business, TDC Erhverv Mobilnet, TDC Erhverv Mobilt Bredbånd, TDC Mobil Bredbånd Pro, TDC Flex Talk, MobilFlex Connect Plus og HomeMobil, Mobilt Bredbånd

TDC Erhvervs PC-sikkerhed, Guard og Freedome

Call Recording 48 timer

TDC Call Recorder Pro

TDC Erhverv P.A (Personal Assistant), TDC Communicator, TDC Erhverv App plus, TDC Erhverv Voquant og Wallboard, TDC Receptionist og TDC Opkaldsklient

Skype for Business, Skype for Business Enterprise og Skype for Business Express

TDC SIP Trunk, FlexISDN, ISDN30, ISDN2 Prof, TDC Flex Talk, PSTN Professionel, PSTN Professionel Plus, Fastnet, TDC Erhverv Bredbåndstelefoni

TDC Erhverv Netværk, TDC Bredbånd Basis, TDC Bredbånd Professionel og TDC Business Bredbånd

TDC Home Internet, Ekstra Hastighed og Bredbåndstelefoni

TDC Erhvervs Udvidet søgegruppe, Call center supervisor, Callcenter Agent og Wallboard

TDC Erhverv Wi-Fi Intelligence

TDC Erhvervs løsninger med Zylinc Omstillingsbord, Zycall switch, Zydesk ID, Zydesk Operator, Zycall Contakt Center, Zycall Calender, Zydesk Time, Zycore, Zylinc Presence MS Lync, ZyMobile Time/Operator

Firma IVR PRO, Firma IVR Pro – SfB workgroup, Firma IVR Pro - cclite, Firma IVR Pro – PC Receptionist

CC Touchpoint

TDC Erhverv SkyApp

RecordIT

2.2 Samtykke

Nogle behandlinger af oplysninger kræver et klart samtykke fra dig, f.eks. behandlinger, der ikke er nødvendige for, at vi kan opfylde en kontrakt, eller behandlinger af ikke-juridiske grunde som marketing og kundeundersøgelser. I disse situationer har vi brug for dit samtykke til, at vi indsamler og behandler dine personlige oplysninger. I samtykket er det udtrykkeligt angivet, hvilke oplysninger vi behandler, hvordan vi gør det og hvorfor. Det fremgår også, hvor længe dit samtykke gælder.

Som registreret har du altid ret til at trække dit samtykke tilbage. TDC Erhverv sikrer, at det er lige så nemt at trække et samtykke tilbage, som det er at give samtykke.

TDC Erhverv opbevarer dokumentation for at bevise, at du har givet samtykke til, at vi må behandle dine personoplysninger.

3. Hvem har adgang til dine oplysninger, og hvor længe opbevarer vi dem?

3.1 Adgang og deling af oplysninger

For at sikre, at kun de relevante personer har adgang til dine personlige oplysninger, når de hjælper dig i et af trinnene i TDC Erhvervs kunderejse, har vi indført strenge adgangsbegrænsninger til de systemer, hvor oplysningerne bliver opbevaret og behandlet. 

Det betyder, at en medarbejder ikke har adgang til dine oplysninger, medmindre han eller hun skal udføre en opgave, der er nødvendig for at give dig en tjeneste eller et produkt. Afhængigt af hvilken opgave, der skal udføres, får medarbejderen kun adgang til de oplysninger, der er nødvendige for at udføre opgaven. Vi kræver også, at vores partnere og underleverandører er lige så restriktive, hvis de håndterer dine personlige oplysninger på vores vegne.

Vi deler undtagelsesvist oplysninger med partnere og underleverandører i følgende situationer: 

  • Til ekstern behandling af dine oplysninger for at kunne give dig et produkt eller en service. I de situationer, hvor vi deler (overfører) oplysninger til en underleverandør eller partner, overfører vi kun de oplysninger, de har brug for, for at udføre deres del af opgaven. Vi sikrer også, at underleverandøren eller partneren behandler oplysningerne på en sikker og fortrolig måde, og at de følger vores instruktioner.
  • Med dit samtykke: Vi deler kun personlige oplysninger med virksomheder, organisationer eller personer uden for TDC Erhverv, når du har givet dit samtykke til det. 
  • Af juridiske årsager: For at kunne overholde lovgivningen, reguleringer, retlige processer eller håndhævende statslige anmodninger.
  • For at kunne håndhæve vores servicevilkår, herunder når vi skal undersøge potentielle overtrædelser.
  • For at kunne opdage, forhindre eller på anden måde adressere svig, bedrageri, sikkerheds- eller tekniske problemer.
  • For at kunne beskytte os mod rettigheds- eller sikkerhedsbrud og mod skade på TDC Groups ejendom, vores brugere eller offentligheden som krævet eller lovligt tilladt.

Det kan være, at en underleverandør har dele af deres produkter og/eller services i et land udenfor EU (i et såkaldt tredjeland), og at dine oplysninger derfor overføres udenfor EU. I disse situationer er vores underleverandører forpligtet til at sikre, at de samme sikkerhedsforskrifter og foranstaltninger, der beskytter dine oplysninger indenfor EU, også anvendes på de oplysninger, der overføres udenfor EU. Det betyder, at dine personoplysninger er lige sikre, uanset om de behandles indenfor EU eller i et tredjeland.

Du kan læse mere om, hvilke typer af oplysninger, der overføres til hvilke typer af underleverandører under Produkter og services, og om, hvorvidt en underleverandør behandler dine oplysninger indenfor EU eller i et tredjeland.

3.2 Opbevaring af oplysninger

TDC Erhverv ønsker ikke at gemme dine oplysninger længere end loven kræver, end det er nødvendigt for at kunne levere vores ydelser til dig, eller end det er nødvendigt for at kunne spore dine oplysninger i tilfælde af hændelser, tvister osv. Vi kan også gemme dine oplysninger et stykke tid efter du har opsagt din aftale med os, så vi kan genoprette din konto, hvis du ønsker det, eller hvis du har spørgsmål om, hvordan vi har behandlet dine oplysninger, mens du var kunde hos os.

Vi har en generel politik om, hvor længe vi gemmer bestemte typer oplysninger, men der kan dog være undtagelser fra politikken, så vi anbefaler, at du ser på beskrivelserne under Produkt og Service specifik privatlivspolitik, der indeholder informationer om, hvor længe oplysningerne gemmes for hvert produkt eller service.  

Vi ønsker også at sikre, at datalagringstiden (den periode, vi gemmer dine oplysninger), som vi har i vores egne systemer, også gælder for vores underleverandører. De ønsker ikke at gemme dine oplysninger længere, end vi gør.

4. Hvordan beskytter vi dine oplysninger?

For at sikre, at behandlingen af dine oplysninger sker på en sikker måde, har vi implementeret et informationssikkerhedsstyringssystem baseret på best practice ISO27001 og F & P (Forsikring & Pension) standarden. Dette system omfatter styring, processer og andre administrative, tekniske og fysiske kontroller, der sikrer, at TDC Erhvervs IT-miljø er sikkert, både fra et fortroligheds-, integritets- og tilgængelighedsperspektiv.

Du kan læse mere om hvordan TDC Group arbejder med information sikkerhed her.

Vi lægger også særlig vægt på de systemer og applikationer, der behandler dine personoplysninger. For hvert af disse systemer har vi særlige sikkerhedskrav og -kontroller. Du kan læse mere om disse krav under Produkt og Service specifik privatlivspolitik. 

Sikkerhedskravene og -kontrollerne gælder både i TDC Erhverv og hos vores underleverandører, så vi sikrer, at hele serviceforsyningenskæden er sikker. Vi udfører revisioner og sikkerhedskontroller, f.eks. sårbarheds- og penetrationstests både på vores egne systemer og på systemer, der er vært eller drives af vores underleverandører til verifikation af implementeringer.

Nogle af vores tjenester er også sikkerhedscertificeret og underlagt eksterne ISAE-revisioner. 

De it-miljøer, systemer og applikationer, TDC Group og TDC Erhverv bruger til at levere kundeservice og produkter samt til opbevaring eller behandling af personoplysninger, er vurderet og designet, så de er så sikre som muligt. 

5. Dine rettigheder

Vi respekterer dine rettigheder – og de oplysninger, du giver os, er dine.

Du har ret til at få adgang til, korrigere, eksportere og frabede dig behandlingen af dine oplysninger. TDC Erhverv handler i overensstemmelse med EU-reglerne og dansk lovgivning.

Folk har forskellige behov for at beskytte deres personlige oplysninger. Vi gør os umage med at gøre det tydeligt, hvilke oplysninger vi og vores betroede partnere indsamler, så du har god mulighed for at benytte dig af din ret til at få indsigt i, korrigere, eksportere, slette eller frabede dig behandlingen af dine oplysninger.

5.1. Oplysningspligt

Som kunde hos TDC Erhverv har du ret til at få oplysning om de af dine personlige oplysninger, som vi behandler. 

De personlige oplysninger, som TDC Erhverv kan give dig oplysning om, afhænger af hvilke tjenester og produkter du bruger. Du kan læse mere om følgende oplysninger under privatlivspolitikken for de enkelte produkter:

  • Formålet med behandlingen.
  • Hvilke typer af dine personlige oplysninger, vi behandler.
  • Den organisation, der vil få adgang til dine personlige oplysninger.
  • Den tid, vi gemmer personoplysningerne.
  • Hvor vi har oplysningerne fra, hvis de ikke er indsamlet fra dig.
  • Om relevansen, detaljerne og vigtigheden af profilering eller automatiserede beslutninger udført på baggrund af dine personlige data. Hvis det er relevant, er ’Safeguard’ anvendt ved internationale overførsler.

Du kan også bede om at få en kopi af dine personlige oplysninger. Læs mere under Ret til indsigt længere nede på denne side

5.2. Ret til indsigt

Som kunde hos TDC Erhverv har du ret til at få dine personlige oplysninger tilsendt. For at beskytte dine personlige oplysninger, skal TDC Group bekræfte din identitet på en relevant måde, før vi giver dig adgang til dine oplysninger. 

De personlige oplysninger, som TDC Erhverv kan sende til dig, afhænger af hvilke tjenester og produkter, du bruger. I tilfælde af at TDC Erhverv behandler personlige oplysninger om dig, kan vi på din anmodning sende dig informationer om:

  • Formålet med behandlingen.
  • Hvilke typer af dine personlige oplysninger, vi behandler.
  • Den organisation, der vil få adgang til dine personlige oplysninger.
  • Den tid, vi gemmer personoplysningerne.
  • Hvor vi har oplysningerne fra, hvis de ikke er indsamlet fra dig.
  • Relevant, detaljerne og betydningen af profilering eller automatiserede beslutninger på dine personlige data.

Du kan bede om at få overført dine oplysninger på tdc.dk/persondata. Vi vil behandle alle anmodninger hurtigst muligt, og inden for en måned får du en bekræftelse på, at overførslen er sket, eller hvornår vi forventer, at den sker. 

5.3. Ret til at korrigere

TDC Erhverv sikrer, at de opbevarede og indsamlede personoplysninger er korrekte. I tilfælde, hvor du mener, at de er unøjagtige eller ufuldstændige, opfordrer vi dig til at kontakte os, så vi kan rette oplysningerne. 

TDC Erhverv har dog ret til at afvise din anmodning, hvis den er ubegrundet, eller hvis vi gentagne gange modtager en anmodning fra dig. I sådanne tilfælde forbeholder vi os retten til at pålægge et administrationsgebyr. Vi forbeholder os også retten til at afvise din anmodning, hvis den ikke har noget formål.

Du kan bede om at få rettet dine oplysninger ved at kontakte vores Kundesupport. Alle anmodninger vil blive behandlet hurtigst muligt, og inden for en måned får du en bekræftelse på, at dine oplysninger er blevet rettet, eller hvornår vi forventer, at det sker. 

5.4. Ret til sletning

TDC Erhverv har pligt til at følge dansk lovgivning om indsamling og opbevaring af kontrakter og regninger. For personlige oplysninger, der ikke er omfattet af loven, har TDC Erhverv en standard sletningspolitik for at sikre, at ingen personlige oplysninger gemmes længere end nødvendigt. 

Du har ret til at få dine personlige oplysninger slettet af TDC Group, når:

  • Personoplysningerne ikke længere er nødvendige (hvis du ikke længere er kunde hos TDC Erhverv, og vi dermed ikke længere har ret til at opbevare oplysningerne).
  • Du trækker dit samtykke tilbage (se samtykke).
  • Du gør indsigelse, og vi ikke har en legitim grund til at behandle dine oplysninger.
  • Oplysningerne er blevet ulovligt behandlet.
  • Der er en juridisk forpligtelse i henhold til EU-regulering og dansk lovgivning. Du har dog ikke ret til at få slettet dine personlige oplysninger, når behandlingen er nødvendig:
    - for at kunne udøve retten til ytringsfrihed og information.
    - for at kunne overholde en lovmæssig forpligtelse i henhold til EU-regulering eller dansk lovgivning.
    - af hensyn til almen interesse.
    - for arkiveringsformål relateret til offentlig interesse, videnskab, historisk eller statistisk formål.
    - for etablering, udøvelse eller forsvar af juridiske krav.

Du kan bede om at få slettet dine oplysninger ved kontakte vores Kundesupport. Vi behandler alle anmodninger hurtigst muligt, og inden for en måned får du en bekræftelse på, at dine oplysninger er blevet slettet, eller hvornår vi forventer, at det sker. 

5.5. Ret til dataportabilitet

Du har også ret til – i et struktureret, almindeligt og maskinlæsbart format – at modtage dine personoplysninger, når du selv har givet oplysningerne til TDC Erhverv. Du kan også få overført oplysningerne til en anden leverandør. Denne ret kaldes for dataportabilitet. Det gælder, når: 

  • Du har givet dit samtykke til behandlingen, eller når behandlingen sker på baggrund af en kontrakt, og
  • Behandlingen foretages automatisk (elektronisk).

5.6. Ret til indsigelse

Du har ret til at gøre indsigelse mod TDC Erhvervs behandling af dine personoplysninger, hvis behandlingen er i strid med persondatareglerne eller anden lovgivning. Hvis indsigelsen er berettiget, vil TDC Erhverv begrænse behandlingen, som beskrevet nedenfor. 

5.7. Ret til at begrænsning af behandling

Du har ret til at få standset behandlingen af dine personlige oplysninger, når:

  • Du mener, at oplysningerne er forkerte. TDC Erhverv standser behandlingen, indtil vi har fået bekræftet, at oplysningerne er korrekte.
  • Behandlingen er ulovlig. I stedet for at få slettet oplysningerne, kan du få standset behandlingen.
  • TDC Erhverv ikke længere har brug for personoplysningerne for at kunne opfylde det oprindelige formål med behandlingen, men vi skal beholde oplysningerne for at kunne oprette, udøve eller forsvare juridiske krav.
  • Du gør indsigelse mod behandlingen i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 21.
  • Dine personoplysninger er begrænsede. Der er tilfælde, hvor vi kan fortsætte behandlingen. Personlige oplysninger, der ikke er gemt, behandles kun:
    - med dit samtykke.
    - for at oprette, udøve eller forsvare juridiske krav.
    - for at beskytte en anden fysisk eller juridisk persons rettigheder.
    - af hensyn til vigtige offentlige interesser i EU eller i en medlemsstat.

Hvis du har fået begrænset behandlingen af dine personoplysninger, informerer vi dig inden begrænsningen af behandlingen er løftet.

6 Generel information om datasikkerhed og privatlivspolitik i TDC

6.1 Overholdelse og samarbejde med regulerende myndigheder

TDC Groups databeskyttelsesrådgiver har ansvar for løbende at overvåge og kontrollere, at TDC Erhverv og vores partnere og underleverandører lever op til databeskyttelsesforordningen og til de sikkerhedskrav, vi mener er nødvendige for at sikre dine personlige oplysninger. 

Vores databeskyttelsesrådgiver samarbejder med Datatillsynet og andre lokale tilsynsmyndigheder med hensyn til overholdelse af persondatareglerne, overtrædelser af reglerne om personoplysninger, og klager som ikke kan løses af TDC Erhverv.

6.2 Ændringer i politikken

Vi gennemgår løbende privatlivspolitikken og opdaterer den, hvis der sker ændringer i vores behandling af oplysninger, og denne webside vil derfor afspejle dette. Sker der ændringer i de produkter eller services du modtager, får du en e-mail fra os, der beskriver det.