Hvorfor siger vi farvel til 3G?

Brugen af datatjenester, som streaming og hjemmearbejde, har ført til en gennemsnitlig årlig stigning i dataforbruget via mobilnetværket på omkring 35-40 procent. Behovet for hurtige mobilnetværk har med andre ord aldrig været større. TDC NET skifter derfor software i alle mobilmaster for at give jer 5G speed og den bedste 4G oplevelse.

Hvad betyder det konkret for jer?

Udfasningen af 3G igangsættes ved udgangen af 2022. I har derfor minimum to år til at overveje at investere i en ny mobiltelefon eller udstyr, hvis jeres nuværende er af ældre dato (+5 år). Det vil fortsat være muligt at gøre brug af det landsdækkende 2G-netværk til tale, uanset hvilken telefon, man har.

Få overblik over jeres abonnementer og udstyr i Selvbetjening Erhverv

I Selvbetjening kan I nemt og hurtigt få et samlet overblik over jeres abonnementer og hvilke mobiler og andet udstyr, som de er tilknyttet. Her kan I hente en excelrapport og se udspecificeret information om abonnementer, IMEI, telefonmodel m.v.

Er I tvivl om, hvordan I logger på Selvbetjening.

Hvis I har spørgsmål i forhold til, hvad udfasningen af 3G-nettet betyder for jer eller vil I bestille nye simkort, er I naturligvis også velkomne til at kontakte os på 70 70 90 90 eller tage fat i jeres Account Manager. Vi sidder klar ved telefonerne mandag til fredag kl. 8.00-16.00. I kan også finde en oversigt over relevante spørgsmål og svar herunder

Find svar på dine spørgsmål her

TDC NET igangsætter udfasningen af 3G-nettet ved udgangen af 2022.

TDC NET lukker for 3G-nettet for at fremtidssikre mobilnettet og øge kapaciteten på de hurtigere 4G- og 5G-netværk, hvor størstedelen af tale- og datatrafikken kører i dag. Langt størstedelen af datatrafikken kører allerede i dag via 4G.

Hvis I har mobiltelefoner der er mere end 5 år gamle, skal I være opmærksomme. Og hvis I har andet udstyr, der ikke understøtter 4G som fx et simkort i et kamera eller navigation i bilen, skal I også tjekke det. Har I ældre mobiltelefoner, vil I efter 3G-udfasningen fortsat kunne tale og sende SMS’er på 2G, men datahastigheden vil være begrænset.

Det er vigtigt at understrege, at 3G-nettet først udfases fra slutningen af 2022. I har derfor god tid til – sammen med os – at finde ud af, om I har nogle mobiler og andet udstyr, der kræver udskiftning. I er velkomne til at kontakte os på 70 70 90 90 for at høre nærmere.

I kan finde et samlet overblik over jeres abonnementer og hvilke mobiler og andet udstyr, de er tilknyttet via Selvbetjening.

2G-nettet vil ikke blive påvirket af at 3G-nettet lukker. Hvis I har ældre 3G mobiltelefoner, vil de køre via 2G-nettet når 3G-nettet lukker. Det samme gælder, når I sender SMS’er.

I kan oftest genkende en 3G mobiltelefon på, at den har trykknapper. Mobiltelefonerne på listen herunder vil efter 3G-udfasningen bruge 2G til tale og SMS og I vil ikke kunne benytte data. Er I i tvivl, er I velkomne til at kontakte os på 70 70 90 90.

Mobiler der har 3G:

  • Apple
    - iPhone 4
    - iPhone 4S

  • Samsung
    - Xcover 271
    - Galaxy Xcover 2
    - Galaxy Trend Plus
    - Xcover 550
    - Galaxy S3
    - Galaxy S2
    - Galaxy J1
    - Galaxy Young

  • Doro
    - 6530 / 6531 / 6525 / 6520
    - PhoneEasy 624
    - PhoneEasy 615
    - PhoneEasy 530X
    - PhoneEasy 632