Da Energinet gik i udbud med etableringen af nye bredbåndsforbindelser til organisationens ca. 1.600 hjemmearbejdspladser, ledte de efter en løsning, der kunne indfri potentialet i at arbejde mere fleksibelt. TDC Erhverv vandt udbuddet og skal i de næste fire år være med til at understøtte Energinets grønne digitaliseringsrejse.

Dækningsgraden og hastigheden på en virksomheds internetforbindelser fortæller selvfølgelig ikke hele historien om, hvem virksomheden er, og hvordan man arbejder. Men i Energinets tilfælde fortæller evnen til at understøtte medarbejderne med stabilt og hurtigt internet faktisk en del om organisationens identitet og ambitioner. Energinet er det statslige selskab, der ejer og driver den danske energiinfrastruktur. De landsdækkende aktiviteter har den naturlige konsekvens, at Energinet har medarbejdere i det meste af Danmark. Også i de mere tyndt besatte områder af landet. Hvis Energinets medarbejdere skal være lige så effektive på farten, i sommerhuset og i hjemmet, som de er på hovedkontoret ved Fredericia, har de brug for højhastighedsforbindelser, når de logger på.

Det var denne erkendelse, der blev skrevet ind i udbudsmaterialet, da Energinet søgte en leverandør til levering af opgraderede bredbåndsforbindelser til deres ca. 1.600 medarbejdere på en fireårig aftale.

85% opnår højere hastighed

 Udbuddet blev vundet af TDC Erhverv, fordi de på en række parametre havde de bedste løsninger og processer. Det forklarer Diana Thaysen Bach-Laursen, som er Director & Center Head for IT Customer Experience i Energinets it-enhed.

“For det første præsenterede TDC Erhverv et koncept for fremtidens medarbejderbredbånd, der understøtter vores organisations mål om at tilbyde en attraktiv og fleksibel arbejdsplads. I den nye aftale får minimum 85% af vores medarbejdere leveret en højere hastighed via fiber eller coax. Derudover har vi fået skrevet ind, at hastigheden på forbindelserne løbende hæves, så vi fremtidssikrer aftalen og gør den teknologisk tidssvarende gennem alle fire år.”

Skarpest på flere nøgleparametre

Derudover skelede Energinet til en række andre faktorer, da de vurderede tilbuddene op imod hinanden, forklarer Diana Thaysen Bach-Laursen. Udover en skarp pris og et gennemtænkt implementeringsforløb lagde Energinet også vægt på, at deres egen administration af bredbåndsløsningerne fremover skulle være så simpel som muligt, så de kan holde omkostningerne nede.

“TDC Erhverv stiller en webportal til rådighed, som er sat specielt op til os med vores tilvalgsprodukter på hylderne. Så medarbejderne kan selv logge ind og købe eksempelvis ekstra hastighed, routere og tv-pakker via webportalen,” siger Diana Thaysen Bach-Laursen.

“Vi lagde også vægt på bæredygtighed. Vi vil samarbejde med leverandører, som har en strategi for, hvordan de bl.a. vil bidrage til at nedbringe klimaaftrykket. Bæredygtighed er noget, vi går meget op i hos Energinet, så det skulle være et aftaleforhold, vi kunne se os selv i. Også på det parameter kunne TDC Erhverv levere.”

Prioriterede løsninger til alle

Når Energinet lægger så meget vægt på, at deres medarbejdere skal have gode internetforbindelser, uanset hvorfra de arbejder, hænger det sammen med den generelle udvikling i samfundet. På meget kort tid har virksomheder overalt lært værdien af at kunne arbejde fleksibelt med deres opgaver. Det er en udvikling med to forbundne drivkræfter: På den ene side er virksomhederne afhængige af, at de løbende kan sætte arbejdstempoet op for at forblive konkurrencedygtige. På den anden side er det nemmere at fastholde og tiltrække nøglemedarbejdere, hvis virksomheden kan stille de rigtige, digitale redskaber til rådighed og forbinde dem på en infrastruktur, der får samarbejdet til at glide nemt og ubesværet.

Én af Energinets største bekymringer forud for aftaleindgåelsen med TDC Erhverv drejede sig om de medarbejdere, som ikke kunne få en fiberforbindelse eller en opgraderet coax-forbindelse. For selvom TDC Erhverv dækker bredt, dækker de ikke hele Danmark med lynhurtige forbindelser.

"Det er godt at vide, at vi kan tilbyde 85% af vores medarbejdere det optimale produkt, men at vi også har gode løsninger til de resterende 15%. De bliver dækket ind af andre forbindelser, der passer, så der er en plan for alle,” slutter Diana Thaysen Bach-Laursen.

Fakta om Energinet og TDC Erhvervs kontrakt

  • Levering af bredbånd til ca. 1.600 medarbejdere. Medarbejderne er fordelt over det meste af Danmark med udgangspunkt i Energinets hovedkvarter ved Fredericia

  • Ca. 85% af Energinets medarbejdere vil opleve en højere hastighed end tidligere

  • Hvert år bliver aftalen evalueret for at sikre, at hastigheden på Energinets bredbåndsforbindelser følger med den teknologiske udvikling i samfundet