Langsomt eller ustabilt internet?

Senest opdateret: 28. Nov 2022

Oplever du langsomt internet er der typisk en forklaring på dette. Det første du skal tjekke er, om du er på det trådløse netværk (wi-fi) eller om din computer er forbundet med et internetkabel direkte i routeren.

Generelt om trådløst netværk (wi-fi)

Du vil, som udgangspunkt, opleve en langsommere og mere hakkende/ustabil forbindelse, hvis du er på det trådløse netværk. Der kan være flere forskellige faktorer, som kan påvirke wi-fi signalet. Der er metoder til, hvordan du kan optimere din forbindelse.

Vi har samlet de bedste metoder, som kan optimere oplevelsen på det trådløse netværk.

Har du Mesh system eller wi-fi booster?

Hvis du benytter Mesh system eller wi-fi booster, skal du sørge for at frakoble dette udstyr og teste din forbindelse direkte fra vores router af. På den måde kan vi konkretisere problemstilling - er det dit eget udstyr som fejler? Oplever du stadig en langsom forbindelse på vores router, skal du kigge på nedenstående trin.


Langsomt internet eller ustabil forbindelse på wi-fi?


Er du nysgerrig eller har du ikke taget en hastighedstest før, vil vi gerne henvise dig til vores hastighedstest side. Her vil du finde svar på, hvad man kan bruge en hastighedstest til, og hvordan man får det mest præcise resultat.

Klik her for at tage en hastighedstest.

Er lampen slukket på routeren, når dit wi-fi forsvinder?

Når dit wi-fi forsvinder, skal du tjekke om wi-fi dioden (lampen) på routeren lyser. Er den slukket, når dit wi-fi forsvinder, kan det være din router er defekt og du skal derfor bestille en ny.

Foretag først en nulstilling af routeren. For at se, hvordan du nulstiller din router, skal du klikke på den nederste mulighed Nulstil routeren/modemmet.

Har en nulstilling af routeren ikke afhjulpet dit problem, skal du kontakte vores support.

Kontakt os her og bestil en ny router.

Jeg har wi-fi, men når jeg tilslutter mig det, er der ingen internet?

Oplever du, at du kan se dit wi-fi signal og tilslutte dig netværket, men stadig ingen internetforbindelse har, skal du tage et kig på nedenstående link.

Grønt lys i Power og wi-fi, men ingen internet/wi-fi

Der er mange ting, som kan påvirke det trådløse netværk. Det kan fx være en mikrobølgeovn, babyalarm, bluetooth-enheder, trådløse telefoner og andre elektroniske apparater. Grunden til det, er at de kører på samme frekvens.

Du kan derfor prøve at slukke for øvrige elektroniske apparater og se, om det forbedrer forbindelsen på netværket.
I så fald skal, du flytte apparaterne længere væk fra routeren/modemmet. 


Beskrivelse af wi-fi forstyrrelser

Alle standardroutere har muligheden for at benytte 2.4GHz signalet. Problemet er, at det ikke kun er standard frekvensen for routere, men en masse andre elektroniske apparater. Hvorimod 5GHz frekvensen er på en anden frekvens og kan derfor opleves mere flydende.

Hvordan ved jeg, om mit wi-fi er 2.4GHz eller 5GHz?

Det kan være forskelligt, alt efter hvilken router du har, men du kan ofte se på routeren, om der er et 2.4GHz eller 5GHz ikon aftegnet. Du kan også logge ind på din router og se, hvilket signal din router udsender.

Se her, hvordan du gør det.

Forskellen på 2.4Ghz og 5Ghz?

Bemærk: Der findes ingen gyldenregel for, hvor langt fra du skal sidde fra din router, hverken på 2.4GHz eller 5GHz. Det afhænger alt sammen af miljøet i bygningen - Hvor mange vægge skal signalet igennem? Er det beton-, gips- eller stålvægge? Er der flere etager i bygningen?

Vær derfor opmærksom på, hvordan signalstyrket fremgår, når du vil tilslutte dig det trådløse netværk.

  1. 2.4GHz har en længere rækkevidde end 5GHz.

  2. 5GHz er hurtigere og mere stabil.

  3. 5Ghz har sværere ved at penetrere solide overflader, som fx gulve eller vægge i en bygning. Derfor er rækkevidden lavere.

Sluk din router/modem, vent 30 sekunder og tænd det igen. Der vil gå nogle minutter før, at routeren/modemmet finder forbindelse. 

Du kan både slukke dit udstyr ved at tage strømkablet ud, men også ved bruge power-knappen på udstyret.

Er der driftsforstyrrelser i dit område, kan du se dem på vores driftsinformations side. Det kan være, at du har langsomt internet i forbindelse med noget driftsarbejde. TDC NET foretager løbende vedligeholdelse af udstyr/software på forskellige områder i landet.

Indtast en adresse og se om vi har aktuelle, afsluttede eller planlagte driftsforstyrrelser. 

Klik her for at tjekke driftsinformationen.



Langsomt eller ustabilt internet via en kablet forbindelse?


Har du langsomt internet, men bruger et LAN-kabel (internetkabel), som er tilsluttet fra din computer og direkte i routeren? Det vigtigt at vide, hvilken hastighed du abonnerer på. Der er forskellige krav, som gør sig gældende, alt efter, hvilken hastighed man har.

Læs mere om hastighedstest og hvad man skal være opmærksom på.

Har du foretaget en hastighedstest og er sikker på, at det hverken er computeren, kablet eller andet, som gør din forbindelse langsom - kan det tyde på, at fejlen ligger på vores side.


Er der driftsforstyrrelser i dit område, kan du se dem på vores driftsinformations side. Det kan være, at du har langsomt internet i forbindelse med noget driftsarbejde. TDC NET foretager løbende vedligeholdelse af udstyr/software i forskellige områder i landet.

Indtast en adresse og se om vi har aktuelle, afsluttede eller planlagte driftsforstyrrelser. 
 

Klik her for at tjekke driftsinformationen.

Tjek dine kabler, om de sidder fast i routeren. Løse kabler kan godt give en hakkende forbindelse på internettet. Du kan med fordel også tjekke, om kablerne er beskadiget. Det kan være, at der er et brud et sted.

  1. Tag alle kablerne ud af routeren og sæt dem i igen.

  2. Tjek dit internetkabel fra dit internetstik og til udstyret, samt strømforsyningen. Det er vigtigt, at alle kabler er intakte og ikke sidder løst.

Har du internethastighed, som er 1.000 MBit? Så henviser vi til vores guide her.

Det er altid en god idé at genstarte routeren/modemmet, hvis man ikke har gjort det.

Sluk din router/modem, vent 30 sekunder og tænd det igen. Der vil gå nogle minutter før, at routeren/modemmet finder forbindelse. 

Du kan både slukke dit udstyr ved at tage strømkablet ud, men også ved bruge power-knappen på udstyret.

Er der tjenester og programmer kørende, som bruger internetforbindelse, optager de en del af båndbredden.

Prøv at afbryde disse tjenester, og se om det hjælper på hastigheden. Det samme gælder, hvis der er flere, der bruger fx streamingtjenester samtidig.

Tag en hastighedstest, eller test forbindelsen af i forhold til udfald. 
Tag en hastighedstest.

Bemærk: 
Routeren/modemmet skal være tændt, mens der nulstilles. Nulstillingen kan tage op til 45 minutter.
Har du selv lavet wifi-navnet eller wifi-adgangskoden, om i routeren/modemmet, vil dette gå tabt.
Det samme gælder, hvis du selv har lavet portåbninger (port forwardinger) i routeren/modemmet.

Det vil sige, at hvis du ikke selv har konfigureret noget i routeren/modemmet, kan der uden problemer laves en nulstilling.

Sådan nulstiller du:

  1. Tryk en smal genstand, som fx en kuglepen ind mod nulstil-knappen i ca. 15 sekunder.
    Der står som regel “reset” ved siden af denne lille knap.

  2. Alle lamper vil gå ud imens knappen trykkes ind. Routeren/modemmet vil nu nulstille.

  3. Nulstillingen er færdig, når routeren/modemmet lyser konstant i lamperne.

Hvis du gerne vil være på wi-fi på nogle af dine enheder efter nulstilling:

  1. Kig bagved på din router.

  2. Find det hvide klistermærke.

  3. Her vil dine standard indstillinger for wi-fi fremgå.

  4. Netværksnavn = dit wi-fi navn og Netværksnøgle = wi-fi adgangskode.

  5. Indtast de oplysninger, som fremgår på klistermærket, ind på den enhed du vil forbinde til netværket.

Vil du gerne ændre netværksnavn og wi-fi adgangskode tilbage til det, du havde før?

Klik her og få hjælp til det.

Test din internetforbindelse igen, prøv at streame en TV serie eller se en YouTube film - oplever du stadig langsomt internet, skal du kontakte vores support, så din forbindelse kan blive fejlmeldt.

Bemærk: Før vi kan fejlmelde dit internet, skal du have testet det med et kabel.

Kontakt vores support her.


Har overstående trin ikke løst problemet, kan du fejlmelde din internetforbindelse til os.

Fejlmeld din internetforbindelse her.