Oplever du langsom eller ustabil forbindelse?

Senest opdateret: 18. Aug 2022

Vælg om du benytter internettet via kabel eller wi-fi.

Benyttes internettet via et kabel?

Gå disse trin igennem for at løse udfordringen.

Er der driftsforstyrrelser i dit område, kan du se dem på vores driftsinformations side.

Indtast en adresse og se om vi har aktuelle, afsluttede eller planlagte driftsforstyrrelser. 

Klik her for at tjekke driftsinformationen.

  1. Tag alle kabler ud af routeren og sæt dem i igen.

  2. Tjek dit internetkabel fra dit internetstik og til udstyret, samt strømforsyningen. Det er vigtigt, at alle kabler er intakte og ikke sidder løst.

Sluk din router/modem, vent 30 sekunder og tænd det igen. Der vil gå nogle minutter før, at routeren/modemmet finder forbindelse. 

Du kan både slukke dit udstyr ved at tage strømkablet ud, men også ved bruge power-knappen på udstyret.

Er der tjenester og programmer kørende, som bruger internetforbindelse, optager de en del af båndbredden.

Prøv at afbryde disse tjenester, og se om det afhjælper problemet.
Det samme gælder, hvis I er flere, der bruger streamingtjenester samtidig.

Tag endnu en hastighedstest, eller test forbindelsen af i forhold til udfald. 
Tag en hastighedstest.

Løste det ikke problemet, kan du gå videre til næste step. 

Bemærk: 
Routeren/modemmet skal være tændt, mens der nulstilles. Nulstillingen kan tage op til 45 minutter.
Har du selv lavet wifi-navnet eller wifi-adgangskoden, om i routeren/modemmet, vil dette gå tabt.
Det samme gælder, hvis du selv har lavet portåbninger (port forwardinger) i routeren/modemmet.

Det vil sige, at hvis du ikke selv har konfigureret noget i routeren/modemmet, kan der uden problemer laves en nulstilling.

Sådan nulstiller du:

  1. Tryk en smal genstand, som fx en kuglepen ind mod nulstil-knappen i ca. 15 sekunder.
    Der står som regel “reset” ved siden af denne lille knap.

  2. Alle lamper vil gå ud imens knappen trykkes ind. Routeren/modemmet vil nu nulstille.

  3. Nulstillingen er færdig, når routeren/modemmet lyser konstant i lamperne.



Benyttes internettet via wi-fi (trådløs)?

Gå disse trin igennem for at løse udfordringen.

Er der driftsforstyrrelser i dit område, kan du se dem på vores driftsinformations side.

Indtast en adresse og se om vi har aktuelle, afsluttede eller planlagte driftsforstyrrelser. 

Klik her for at tjekke driftsinformationen.

  1. Tag alle kabler ud af routeren og sæt dem i igen.

  2. Tjek dit internetkabel fra dit internetstik og til udstyret, samt strømforsyningen. Det er vigtigt, at alle kabler er intakte og ikke sidder løst.

Sluk din router/modem, vent 30 sekunder og tænd det igen. Der vil gå nogle minutter før, at routeren/modemmet finder forbindelse. 

Du kan både slukke dit udstyr ved at tage strømkablet ud, men også ved bruge power-knappen på udstyret.

Routerens/modemmets placering har stor betydning for, hvor godt det trådløse signal går igennem. 
For eksempel kan signalet blive svækket af betonmure og gipsvægge. Derfor vil vi gerne sikre os, at routeren/modemmet står rigtigt. 

De trådløse signaler skal kunne sendes og modtages så uhindret som muligt for at være mest effektiv. Så det er bedst, at du ikke placerer routeren/modemmet i skabe, bag møbler eller lignende. Få routeren/modemmet op i højden og placeret så centralt som muligt i boligen eller lokalet.

WiFi Boostere 
Med WiFi Boostere kan du få bedre trådløs forbindelse i de områder, som ikke har fuld dækning. 
Læs mere om WiFi Boostere.

Andet trådløst udstyr samt almindelige el-apparater i rummet kan have indflydelse på wi-fi-forbindelsen, fordi de går ind og forstyrrer wi-fi-frekvensen.  
Det kan fx være bluetooth-højttalere, mikroovne, babyalarmer og fastnet-telefoner. 

Du kan derfor prøve at slukke for øvrige elektriske apparater og se, om det forbedrer forbindelsen på netværket.
I så fald skal du flytte apparaterne længere væk fra routeren/modemmet. 


Har overstående trin ikke løst problemet, kan du fejlmelde din internetforbindelse til os.

Fejlmeld din internetforbindelse her.