Ingen internetforbindelse?

Senest opdateret: 23. Apr 2024


Er dit internet nede og er du i tvivl om, hvad du selv kan gøre?
Herunder, vil du finde nogle brugbare trin, som kan afhjælpe dit problem.




Mit internet virker ikke

Hvilken situation passer til dig? Vi har lavet nogle scenarier som man kan opleve, når ens internet er nede.
De forskellige trin er baseret på, hvordan din router lyser i dioderne.
Det kan forhåbentligt hjælpe dig videre, til at genoprette din internetforbindelse.

Gå disse 3 trin igennem for at forsøge genetablering af dit internet.

1. Driftsinformation
Start med at tjekke efter driftsforstyrrelser i dit område.
Indtast en adresse og se om vi har aktuelle, afsluttede eller planlagte driftsforstyrrelser. 


2. Internet eller @ dioden

  1. Tjek om internet eller @ dioden lyser.

  2. Er denne slukket, skal du forsøge med en genstart af routeren.
    Sluk din router, vent 30 sekunder og tænd det igen.
    Der vil gå nogle minutter før, at routeren finder forbindelse igen. 
    Du kan både slukke dit udstyr ved at tage strømkablet ud, men også ved at bruge power-knappen på udstyret.

  3. Kommer der ikke lys i internet / @ dioden efter en genstart? Kontakt da vores support.



3. Wi-fi dioden
Lyser internet eller @ dioden? Tjek da om dit wi-fi er slukket, hvis du benytter trådløst internet via wi-fi.
Kig på routeren og se om wi-fi dioden er slukket.
Er der ikke lys i lampen, er dit wi-fi ikke aktivt. Se herunder hvordan du aktiverer det igen.

Wi-fi dioden er slukket. Sådan aktiverer du dit wi-fi:

  1. Find WPS knap på din router (Findes ofte foran eller oven på routeren).

  2. Hold den inde i ca. 10 sekunder og slip igen

  3. Afvent i 2 minutter

  4. Tjek om wi-fi dioden lyser. Begynder den at lyse er dit wi-fi signal nu aktivt

  5. Prøv at forbind en af dine enheder til netværket.

  6. Kommer der ikke lys i wi-fi dioden? Kontakt da vores support.



Gå disse 3 trin igennem for at forsøge genetablering af dit internet.

1. Driftsinformation
Start med at tjekke efter driftsforstyrrelser i dit område.
Indtast en adresse og se om vi har aktuelle, afsluttede eller planlagte driftsforstyrrelser. 


2. Internet eller @ dioden

  1. Tjek om internet eller @ dioden lyser.

  2. Er denne slukket, skal du forsøge med en genstart af routeren.
    Sluk din router, vent 30 sekunder og tænd det igen.
    Der vil gå nogle minutter før, at routeren finder forbindelse igen. 
    Du kan både slukke dit udstyr ved at tage strømkablet ud, men også ved at bruge power-knappen på udstyret.

  3. Kommer der ikke lys i internet / @ dioden efter en genstart? Kontakt da vores support.




3. Test forbindelsen via kabel
Lyser internet eller @ dioden, og du fortsat ikke har forbindelse?
Når du tester forbindelsen, er det vigtigt at du kabler dit netværkskabel direkte til den router, som TDC Erhverv har leveret.

  1. Start med en genstart af din router, hvis du ikke allerede har gjort det.

  2. Tjek forbindelsen med en anden PC.
    Udskift også dit netværkskabel, hvis du har mulighed for dette.
    Har du en anden PC, som heller ikke får forbindelse, kan vi udelukke at det er den éne PC der fejler.

  3. Får du ikke forbindelse med en anden PC, er du velkommen til at kontakte os.



Har du fået en ny router, som du har udskiftet med din gamle, skal du vente.
Det kan tage noget tid, for vores system, at registrere din nye router, når du kobler den på.
Der kan gå alt fra 10 minutter til 2 timer, maks.
Ved de fleste tilfælde varer det op til 45 minutter.

Bemærk:

Du kan se, at din router er i gang med at koble sig på vores system, hvis Power dioden blinker. Den vil som regel stå og blinke under denne proces.

Hold derfor øje med Power dioden. Når den lyser konstant, har systemet registreret din nye router. Tjek derefter forbindelsen til dit netværk.

Er Power dioden (lampen) slukket, skal du teste din strømforsyning i en anden stikkontakt. Hvis Power dioden fortsat er slukket, kan det tyde på, at det enten routeren eller strømforsyningen, som fejler.

, for at bestille ny router og/eller strømforsyning.

Bemærk:
Der følger returlabel med forsendelsen af ny router. Du kan enten vælge, at sende det gamle udstyr tilbage eller aflevere det ved din nærmeste YouSee butik.

Virker dit TV-signal, men der er ingen internetforbindelse, skal du først prøve nedenstående trin.
Virker både dit TV og internet ikke via antennestikket? Kontakt da YouSee.

  1. Tjek hvordan din router lyser.

  2. Blinker eller er der ingen lys i Pil ned/Pil op dioderne, skal du foretage en nulstilling af routeren. Se herunder hvordan du nulstiller.

  3. Får du ikke internet efter en nulstilling? Kontakt da vores support.


Sådan nulstiller du:

  1. Tryk en smal genstand, som fx en kuglepen ind mod nulstil-knappen i ca. 15 sekunder.
    Der står som regel “reset” ved siden af denne lille knap.

  2. Alle lamper vil gå ud imens knappen trykkes ind. Routeren/modemmet vil nu nulstille.

  3. Nulstillingen er færdig, når routeren/modemmet lyser konstant i lamperne.


Hvis du ikke kan se dit gamle netværksnavn efter nulstilling:

  1. Kig bagved på din router.

  2. Find det hvide klistermærke.

  3. Her vil dine standard indstillinger for wi-fi fremgå.

  4. Netværksnavn = dit wi-fi navn og Netværksnøgle = wi-fi adgangskode.

  5. Indtast de oplysninger, som fremgår på klistermærket, ind på den enhed du vil forbinde til netværket.

Vil du gerne ændre netværksnavn og wi-fi adgangskode tilbage til det, du havde før?



Hvordan skal din router lyse?
  • Kobber (DSL): Power (strøm), DSL 1 eller DSL 2, Internet og Wi-fi (2.4GHz eller 5GHz).

  • Antennestik (COAX): Power (strøm), Pil ned og Pil op, Globus ikonet (internet) og Wi-fi.

  • Fiberforbindelse: Power (strøm), DSL 1, Internet/@ og Wi-fi.

Læs mere om dioderne (lamperne) på din router her.

Har du Mesh eller wi-fi boostere?

Oplever du problemer med internettet og har Mesh system eller wi-fi booster - skal du først frakoble det og teste internetforbindelsen direkte fra vores router.

Fungerer internettet, henviser vi dig til udbyderen af Mesh/WiFi-booster.

Vi har kun support på WiFi-booster, som er købt gennem dit arbejde ved TDC Erhverv.

Kontakt

Vi er her for at hjælpe

Derfor er du også mere end velkommen til at ringe eller skrive direkte til os,
så vil vi hjælpe dig godt på vej.

Kontakt os