Anmeld fupopkald

Her kan du anmelde fupopkald fra udenlandske numre eller opkald, som du mistænker for at være fupopkald.

Vi behandler informationerne, og spærrer om nødvendigt for opkald til det udenlandske nummer, og forsøger at standse fremtidige kald fra danske numre for alle kunder, som benytter TDC Group’s net (YouSee, Erhverv, Telmore, Fullrate med flere).

Hvad er fupopkald?

Fupopkald er, når du bliver ringet op af svindlere, som enten vil forsøge at franarre dig personlige oplysninger, eller som vil have dig til at ringe op til et udenlandsk nummer, hvor du bliver takseret for en meget høj opkaldsafgift.

Overordnet set er der to typer af fupopkald:

Wangiri-svindel

Svindlen foregår ved, at der ringes op meget kort og lægges på igen, før du når at besvare opkaldet. Ringer du tilbage, bliver du ofte forbundet til en telefonsvarer i udlandet, som trækker en meget høj minutpris. Du kan undgå denne type af svindel ved aldrig at ringe tilbage til udenlandske numre, som du ikke kender.

3 gode råd:

  • Ring kun tilbage, hvis det er et nummer, du kender, eller hvis de lægger en besked om, at du skal ringe tilbage til dem
  • Tjek antallet af cifre. Husk at et rigtigt dansk nummer indeholder otte cifre og begynder med '+45'
  • Er du det mindste i tvivl, så lad være med at ringe tilbage

Spoofing

Spoofing er betegnelsen for en type fupopkald, hvor udenlandske svindlere så at sige gemmer sig bag et dansk nummer. Når du bliver ringet op, ser det ud som om opkaldet kommer fra et dansk nummer, og når du besvarer opkaldet, får du oftest en udenlandsk svindler i røret, som forsøger at franarre dig personlige oplysninger. Denne type opkald kan være svære at beskytte sig imod, og ejeren af det danske nummer, som bliver brugt til svindlen kan opleve det som en stor gene, fordi mange andre inden for kort tid vil ringe tilbage til nummeret. Læs mere om spoofing i nedenstående.

Andre siger, at de bliver ringet op fra mit nummer

Hvis andre siger, at de er blevet ringet op fra dit nummer, selvom du ikke har ringet til dem, så kan du være ramt af spoofing, men der er tale om rigtig mange opkald. Spoofing er navnet på en ny type fupopkald, hvor udenlandske svindlere ændrer visningen af deres eget nummer til et tilfældigt dansk nummer. På den måde ser det ud som, man bliver ringet op fra et dansk nummer, selvom opkaldet kommer fra udlandet. De udenlandske svindlere overtager ikke nummeret. Det danske nummer vises blot, hos modtagerne af opkaldet. Når modtageren af opkaldet ser, at der er et ubesvaret opkald, ringer de tilbage til det danske nummer, som er brugt.

Hvorfor bruger svindlere spoofing?

De udenlandske svindlere vil gerne tale med danskere for at lokke oplysninger om kreditkort eller lignende ud af dem. Svindlerne ved af erfaring, at mange undlader at svare på opkald fra udenlandske numre, og derfor ønsker de, at det ser ud som om, de ringer fra et dansk nummer. Svindlerne påstår typisk, at de kan levere en ydelse, man har brug for. De skal bare lige bruge ens betalingsoplysninger.

Hvad skal du gøre, hvis du er udsat for spoofing?

Først og fremmest skal du undgå at udlevere personlige oplysninger over telefonen, hvis det ikke er i forbindelse med opkald, du selv har taget initiativ til. Hvis du vil sikre dig mod spoofing, kan du først og fremmest lade være med at besvare opkald fra numre, du ikke kender. Når folk har brug for at tale med dig, så er det mest normale, at de lægger en besked eller ringer tilbage til dig.

Hvis dit nummer bliver brugt til spoofing

TDC Group har ikke mulighed for at spærre dit nummer. Hvis vi gjorde det, ville du ikke selv kunne bruge din telefon, og du ville ikke kunne modtage opkald på din telefon. Vi ved af erfaring, at svindlerne typisk bruger et tilfældigt nummer til spoofing i 1-2 uger, før de skifter til et andet nummer. Det kan være voldsomt irriterende i den periode det står på, fordi man modtager mange opkald fra andre, der er blevet ringet op af svindlerne.

Spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os i vores kundeservice, hvis du har yderligere spørgsmål om mulig svindel over telefonen.

Kundeservice YouSee: 70 70 40 40
Kundeservice TDC Erhverv: 70 70 90 90
Kundeservice Telmore: 70 21 89 00
Kundeservice Fullrate: 32 15 45 00