Sammen kan vi stoppe digital svindel!

Digital svindel er desværre i stærk stigning
Det kan være fupopkald, falske mails og sms'er
Vær opmærksom, og anmeld forsøg på svindel

Sikkerhedstrusler i stigning

Hos TDC Erhverv oplever vi, at de digitale sikkerhedstrusler er i stigning. Desværre bliver de cyberkriminelle dygtigere og dygtigere, og de benytter sig af flere platforme end tidligere. Hvor det før var mails og fupopkald, der blev brugt til svindel, er det nu i høj grad også sms'er på mobilen. Det er vigtigt at holde øjnene åbne, være skeptisk og anmelde angreb. Så kan vi sammen stoppe den digitale svindel. 

Vær opmærksom på sms'er

Det er særligt svindel via sms, der er i stærk stigning netop nu. Det kan fx være en sms om, at du har fået ny mobilsvartjeneste, som du aktiverer ved at klikke på et link. Vent med at trykke! Undersøg først afsenders autenticitet. Er du tvivl om, hvorvidt du har installeret skadelig software, kan du gendanne mobilen til fabriksindstillingerne.

Hvad er phishing og smishing?

De tekniske betegnelser for svindel via hhv. mails og sms'er er phishing og smishing. De dækker begge over, at kriminelle prøver at franarre dig personlige oplysninger, der kan bruges til svindel.

 

  • Du skal aldrig udlevere persondata, NemID-data eller oplysninger om betalingskort eller lignende via mail og sms
  • Sker det alligevel, er det vigtigt, at du reagerer, anmelder det og straks prøver at begrænse skaderne
  • Du skal spærre dine betalingskort eller dit NemID, kontakte din bank og få stoppet overførsler, der er sat i gang
  •  

    Vil du se flere gode råd og få mere uddybende information om digital svindel, og hvordan du undgår det, kan du besøge sikkerdigital.dk.

    Fupopkald – hvordan fungerer de?

    Wangiri-svindel (udenlandske numre) foregår ved, at der ringes op meget kort og lægges på igen. Ringer du tilbage, bliver du fx forbundet til en telefonsvarer i udlandet, som trækker en meget høj minutpris. Ring derfor aldrig tilbage til udenlandske numre, der virker mistænkelige.

    Spoofing (oftest danske numre) er fupopkald, hvor udenlandske svindlere gemmer sig bag et dansk nummer. Besvarer du opkaldet, får du en svindler i røret, som forsøger at franarre dig personlige oplysninger. Det er en god idé at være på vagt over for numre, du ikke kender i forvejen.

    Det er i de senere år blevet et større problem med fupopkald – de såkaldte Wangiri opkald og Spoofing. 

    Fupopkald er, når du bliver ringet op af svindlere, som enten vil forsøge at franarre dig personlige oplysninger (oftest med et dansk nummer), eller som vil have dig til at ringe op til et udenlandsk nummer (og viser et udenlandsk nummer), hvor du bliver takseret for en meget høj opkaldsafgift.

    Anmeld fupopkald

    • Andre siger, at de bliver ringet op fra mit nummer

      Hvis andre siger, at de er blevet ringet op fra dit nummer, selvom du ikke har ringet til dem, så kan du være ramt af spoofing, men der er tale om rigtig mange opkald. Spoofing er navnet på en ny type fupopkald, hvor udenlandske svindlere ændrer visningen af deres eget nummer til et tilfældigt dansk nummer. På den måde ser det ud som, man bliver ringet op fra et dansk nummer, selvom opkaldet kommer fra udlandet. De udenlandske svindlere overtager ikke nummeret. Det danske nummer vises blot, hos modtagerne af opkaldet. Når modtageren af opkaldet ser, at der er et ubesvaret opkald, ringer de tilbage til det danske nummer, som er brugt. 

      Opdateret 11.04.2019 06.20
    • Hvorfor bruger svindlere spoofing?

      De udenlandske svindlere vil gerne tale med danskere for at lokke oplysninger om kreditkort eller lignende ud af dem. Svindlerne ved af erfaring, at mange undlader at svare på opkald fra udenlandske numre, og derfor ønsker de, at det ser ud som om, de ringer fra et dansk nummer. Svindlerne påstår typisk, at de kan levere en ydelse, man har brug for. De skal bare lige bruge ens betalingsoplysninger.

      Opdateret 11.04.2019 06.19
    • Hvad skal du gøre, hvis du er udsat for spoofing?

      Først og fremmest skal du undgå at udlevere personlige oplysninger over telefonen, hvis det ikke er i forbindelse med opkald, du selv har taget initiativ til. Hvis du vil sikre dig mod spoofing, kan du først og fremmest lade være med at besvare opkald fra numre, du ikke kender. Når folk har brug for at tale med dig, så er det mest normale, at de lægger en besked eller ringer tilbage til dig.

      Opdateret 11.04.2019 06.19
    • Hvis dit nummer bliver brugt til spoofing?

      TDC Erhverv har ikke mulighed for at spærre dit nummer. Hvis vi gjorde det, ville du ikke selv kunne bruge din telefon, og du ville ikke kunne modtage opkald på din telefon. Vi ved af erfaring, at svindlerne typisk bruger et tilfældigt nummer til spoofing i 1-2 uger, før de skifter til et andet nummer. Det kan være voldsomt irriterende i den periode det står på, fordi man modtager mange opkald fra andre, der er blevet ringet op af svindlerne.

      Opdateret 11.04.2019 06.19

    Anmeld fupopkald

    Hvis du oplever fupopkald på trods af filteret, kan du anmelde fupopkald fra udenlandske numre eller opkald, som du mistænker for at være fupopkald. 

    Anmeld fupopkald

    Spørgsmål?

    Du er altid velkommen til at kontakte os i vores kundeservice, hvis du har yderligere spørgsmål om mulig svindel over telefonen.

    TDC Erhverv Kundeservice 7070 9090.

    Er du YouSee kunde?

    Hvis du er privatkunde kan du finde mere information hos YouSee

    Gå til YouSee