Teams Telefoni

Senest opdateret: 6. Maj 2024


Til dig der er telefoniansvarlig og har adgang til Selvbetjening.
Med adgang til Selvbetjeningen, kan du forbinde Azure AD til jeres Selvbetjening og tildel Teams telefoni til medarbejdere.




Hvad er Teams Telefoni?

Med Teams Telefoni, kan du erstatte din fysiske fastnettelefon og foretage/modtage opkald via Teams. Dit telefonnummeret integreres i Teams, men du vil stadig kunne benytte dine vante Teams-funktioner. Se mere om Teams Telefoni nedenfor.




Sådan kommer du i gang med Teams Telefoni

FORBIND JERES AZURE AD MED SELVBETJENING

Før du kan komme i gang med at give Teams Telefoni til jeres medarbejdere, skal du forbinde Azure AD (Azure Active Directory) til Selvbetjening.

  1. Log ind på 

  2. Vælg Telefoniløsning i venstre side på menuvalget.

  3. Vælg herefter Teams Telefoni.

Her skal du udfylde onmicrosoft.com domæne og Tenant ID.

Følg guiden inde på Selvbetjening eller klik på nedenstående link for at få vist en detaljeret beskrivelse af processen.




Køb eller Tilkøb licenser

TILKØB TEAMS TELEFONI UNDER BRUGERLICENSER:

Når I tilkøber Teams Telefoni til jeres virksomhed, kan en administrator efterfølgende logge ind på Selvbetjening og tilkøbe licenser til den enkelte bruger.

  1. Vælg Telefoniløsning i venstre side på menuvalget.

  2. Vælg Licenser Køb licenser.

  3. Tilkøb eller opsig licenser under Microsoft teams user.

På billedet vises hvor man kan købe Microsoft Teams Licens i Selvbetjening



Tildel Teams Telefoni til en eller flere medarbejdere

På Selvbetjening, kan du udvælge medarbejdere, som skal have Teams Telefoni. Før du kan vælge en specifik medarbejder, skal du vælge den gruppe, som medarbejderen befinder sig i.

  1. Log in på Selvbetjening.

  2. Vælg Telefoniløsning i venstre side på menuvalget.

  3. Vælg Teams Teams telefoni.

  4. Vælg den AD Gruppe (fx Supporten eller Salgsgruppen), som skal have Teams Telefoni.

  5. Klik på Næste nede i højre hjørne.

Billedet viser hvordan man udvælger brugere til AD grupper i Selvbetjening - Microsoft Teams

Ved dette trin, har du muligheden for at tilføje de medarbejdere, som skal have Teams Telefoni.

  1. Klik på den firkantet boks, der står ud fra medarbejderens navn til venstre.

  2. Er den markeret med et blåt flueben, vil den enkelte medarbejder blive oprettet.

  3. Klik på Næste nede i højre hjørne.

Viser hvor man kan tilføje medarbejdere i Selvbetjening - AD gruppe

Bemærk: Du skal være opmærksom på, at virksomheden har nok licenser til hver medarbejder. Har du ikke nok licenser, kan du tilkøbe flere under “Brugerlicenser”. Det vil også fremgå i processen, hvis du ikke har nok licenser. Se i bunden af siden, hvordan du tilkøber flere licenser.


Ved det sidste trin i processen, har du mulighed for at udskifte medarbejderens Teams nummer. Vores system vil tildele medarbejderne et tilfældigt nummer fra jeres løsning.

Billedet viser hvordan man tildeler telefonnumre i Selvbetjening til Microsoft Teams



Kør Azure Script

Efter tildeling af licenser, oprettelse eller fjernelse af Teams Telefoni til en medarbejder, bliver der sendt en mail. Mailen bliver sendt til den mailadresse, der er angivet i forbindelse med AD-integration. I mailen, bliver der informeret om, at der skal køres et nyt Azure Script, inden ændringerne vil træder i kraft.

Du kan se og rette, hvilken mailadresse, som modtager mailen under:

  1. Telefoniløsning i venstre side på menuvalget

  2. Vælg Teams AD integration.

Kontakt

Vi er her for at hjælpe

Derfor er du også mere end velkommen til at ringe eller skrive direkte til os,
så vil vi hjælpe dig godt på vej.

Kontakt os