Ferieplaner gør det muligt, med en telefonsvarer (speak), viderestilling eller andet at håndtere opkald, når du er på ferie eller ikke er tilgængelig. Se hvordan du opsætter din ferieplan på siden her.
Se vores hjælpevideo
Hvordan opsætter jeg ferieplanen?
Eller log ind som du plejer, og klik på Telefoniløsning og derefter Tidsstyring i menuen til venstre.
Vælg fanen Ferieplaner.
Klik på Opret ferieplan.
Du kan nu navngive din ferieplan og derefter skal du vælge det nummer eller modul, som ferieplanen skal være aktiv på.
Du skal nu vælge at oprette en af nedenstående muligheder eller flere af alle slags på én gang.
Opret helligdag:
Øverst kan du vælge en eksisterende ferie-eller helligdag for din ferieplan, fx påske, jul eller nytår osv.
Du kan starte helligdagen op til 5 dage før og slutte den op til 5 dage efter selve helligdagen, hvis I holder lukket i en periode før og efter helligdagen.
Helligdagen vil ændre sig for hvert år og bliver automatisk opdateret.
Opret ferieuge, hvor I holder lukket hvert år:
Du kan også vælge at oprette en ferieuge ved hjælp af ugenumre.
Ugenumrene vil automatisk ændre sig for hvert år, så det passer med de korrekte datoer. Det er muligt at tilføje flere uger I vil holde lukket ad gangen.Vælg også start-og sluttidspunktet for ferieugen.
Du kan starte ferieugen op til 3 dage før og slutte den op til 3 dage efter selve ferieugen, hvis I holder lukket i en periode før og efter ferieugen.
Opret din egen feriedag eller ferieperiode:
Til sidst kan du også vælge at oprette dine egne enkelte feriedage, hvis I fx kun holder lukket en dag. Du kan også lave dine egne ferieperioder, som du selv bestemmer.
Vælg også start-og sluttidspunktet for feriedagen/perioden.
Bemærk: Denne type ferie opdateres ikke automatisk hvert år og skal opdateres manuelt, hvis du ønsker, at det samme skal gælde for året efter.
Vælg hvad der skal ske for dine ferie- og helligdage
I næste step, skal du opsætte den viderestilling/voicemail/speak eller andet, som skal ske i den ferieplan du er ved at opsætte.
Du kan lave opsætninger for alle de ferie-og helligdage du er i gang med at lave på én gang, hvis du er ved at lave mere end en. Det kan både være den samme viderestilling/speak/voicemail, eller det kan være forskellige.
Speak: Typisk vælger man Speak i listen under "vælg viderestilling"
Hvilken lydfil skal bruges?
- Har I allerede en lydfil?: Den kan nu vælges under vælg fil fra lydarkiv.
- Upload en ny lydfil: Klik på "opret ny lydfil" og klik på vælg fil, eller slip den her for at uploade.
- Optag en lydfil via computeren: Du har mulighed for at optage en ny lydfil til feriesvaret, ved at klikke på mikrofon ikonet.
Dette er en nem måde at optage en ny lydfil på, hvis man har et headset til sin computer.
Efter lydfilen er indtalt kan du klikke på Godkend og dernæst Gem.
Når lydfilen/viderestillingen m.m. er valgt, kan du klikke på Opret.
Er min ferieplan korrekt sat op?
Vil du tjekke om din ferieplan er opsat korrekt?
Det kan du gøre i Grafisk kaldsflow, når du er logget ind på vores Selvbetjening.
Følg guiden "Få et overblik over kaldsflowet på en given dato og klokkeslæt" via linket her.
Tjek kaldsflowet her.
Når du er i trin 3, skal du tjekke, at pilen fra fx jeres hovednummer, peger ind på fx den hilsen eller opsætning der er lavet i jeres ferieperiode.
Det ser typisk ud som på billedet herunder, hvor pilen går fra den orange boks og op til den blå.
Ofte stillede spørgsmål
Hvordan fungerer en ferieplan?
Med en ferieplan kan du opsætte dage/uger/perioder, hvor I holder lukket på et eller flere numre. Du kan vælge i mellem 3 forskellige typer af opsætning:
Helligdag: Vælg en eksisterende helligdag, hvor I ønsker at holde lukket (gentages automatisk hvert år).
Ferieuge: Vælg en uge ved bruge af ugenumre, hvor I ønsker at holde lukket (gentages automatisk hvert år).
Feriedag/ferieperiode: Vælg selv en dag eller længere periode, hvor I ønsker at holde lukket (skal manuelt tilrettes, hvis det skal gælde for året efter).
Kan jeg opsætte en ferieplan med forskellige speaks til påske, jul, nytår osv.?
Ja, det kan du godt gøre.
Flere speaks vil dog øge mængden af vedligehold for jer, så forsøg at begræns det.
Det kan være en fordel ikke at nævne specifikke ugedage i sine speaks, da det vil ændre sig fra år til år.
Hvordan kan jeg tjekke, om ferieplanen er korrekt sat op på et bestemt hovednummer?
Søg hovednummeret frem i Call Manager, vælg en af de datoer, hvor du holder lukket eks. 24. dec. Du kan nu se kaldsflowet for d. 24. dec. og hvordan jeres kald bliver dirigeret på den pågældende dag.
Hvis jeg gerne vil have en vagt til at tage vores kald, når vi holder ferie, kan jeg så det?
Ja, i guiden på trin 7 får du mulighed for, at aktivere en funktion, der hedder Tryk 0.
Du vælger, hvad der skal ske, når dine kunder trykker 0 efter feriesvaret. Du kan fx viderestille dem til et call center, eksternt nummer eller en voicemail.
Husk, at din feriebesked skal ændres, så dine kunder får at vide, de kan trykke 0 for at få fat i vagten.