Svindel via sms, mms og e-mail bliver desværre mere og mere almindelig.
Se herunder hvad man kan gøre for ikke at blive snydt.
Vi beskytter dig mod svindelbeskeder
Vi har introduceret et nyt sms spamfilter til at beskytte dig mod svindel og spam. Vores spamfilter er en avanceret teknisk løsning, der automatisk analyserer indholdet af alle sms-beskeder, der sendes gennem vores netværk. Hvis filteret opdager mistænkelige mønstre, bliver beskeden sendt til kontrol og eventuelt blokeret for at sikre, at du som kunde kun modtager relevante og sikre beskeder.
Selvom vi med denne nye løsning markant reducerer risikoen for at du modtager svindelbeskeder, kan vi desværre ikke garantere, at alle svindelbeskeder forhindres. Derfor opfordrer vi dig altid til at være opmærksom på de beskeder, du modtager og anmelde, hvis du skulle modtage noget mistænkeligt.
Vores spamfilter er en nødvendig teknisk løsning, godkendt af Digitaliseringsministeriet, for at beskytte dig mod digitale trusler. Det kan ikke deaktiveres, da det er automatisk aktiveret for at sikre, at du som kunde hos os er bedst muligt beskyttet.
Hvad er svindelbeskeder?
Som regel er målet at få dig til at ringe tilbage til et overtakseret nummer eller at skaffe dine personlige oplysninger, når man støder på svindel.
Det er ikke farligt at modtage en fup sms, mms eller e-mail, så længe at du ikke klikker på links, besvare beskeden eller installere programmer/applikationer efter beskedens anvisninger.
5 gode råd
Klik ikke på links, hvis beskeden ser mistænkelig ud.
Lad være med at videregive følsomme informationer som kreditkortoplysninger, brugernavn eller adgangskode i en e-mail eller sms/mms.
Forhold dig kritisk til de beskeder, der efterspørger følsomme oplysninger som kreditkortoplysninger, brugernavn eller adgangskode.
Hvis du er i tvivl om ægtheden af en sms, mms eller e-mail, så kontakt det 'rigtige' firma.
Slet beskeden. Beskeden kan ikke være skadelig i sig selv, men for ikke at komme til at klikke på noget, er det bedst at slette den helt.
Få også gode råd om identitetstyveri på borger.dk
Bliv klogere på svindelbeskeder
Er skaden sket?
Hvis du har klikket på et link eller har været udsat for identitetstyveri, bør du reagere omgående.
Du skal spærre dine betalingskort, dit MitID, kontakte din bank for at stoppe overførsler, der muligvis er sat i gang.
Identitetstyveri: Det er først og fremmest vigtigt, at du melder tyveriet til politiet. Kontakt også folkeregisteret i din kommune og bed dem notere tyveriet på dit CPR-nummer.
Udgiver de kriminelle sig for at være en anden virksomhed fx TDC Erhverv, så kontakt denne virksomhed, da de muligvis ikke er klar over dette.
Sådan spotter du svindel
Tjek linket
Hvis det er e-mail, så prøv at holde din mus over eventuelle links i e-mailen, og tjek hvor de fører dig hen. De fleste lovlige sider har en relativt kort adresse - typisk firmanavnet efterfulgt af .com, .org, .dk eller lignende.
Falske hjemmesider har tit en lang kryptisk adresse.
Selvom linket ser korrekt ud, skal man ikke klikke ind på det, hvis man er mistroisk over for beskeden.
Tjek sproget
Indholdet er ofte oversat via Google Translate, og er derfor ikke ret godt.
Din bank, dit teleselskab eller yndlings online-butik vil formentlig gøre sig mere umage og lave færre stavefejl, når de skriver til dig.
Ofte en tidsfrist
Svindlere vil gerne have dig til at skynde dig. Du får en kort tidsfrist, så du skynder dig at klikke på deres link og dermed havner i fælden.
Derfor er der ofte en tidsfrist i svindelbeskeder, så du skal gøre noget indenfor 24-48 timer.
Hvad er phishing og smishing?
De tekniske betegnelser for svindel via sms, mms og e-mails er phishing og smishing.
De dækker begge over, at kriminelle prøver at franarre dig personlige oplysninger.
Svindlere forsøger at franarre fx kreditkort- eller netbankoplysninger.
Beskeden ser ud som om, at den kommer fra en troværdig virksomhed (bank, teleselskab eller anden virksomhed).
Den henviser dig til en hjemmeside, der udgiver sig for at være noget andet, end hvad det reelt er.
Her bliver du bedt om at angive personlige oplysninger, fx et kontonummer eller en adgangskode.
Disse oplysninger udnyttes derefter normalt til identitetstyveri, hvor de kriminelle kan udgive sig for at være dig og dermed bruge dine penge.
Hvor kommer beskeden fra?
Beskeden kan godt komme fra en adresse eller et telefonnummer du kender.
Svindlerne har måder hvorpå de kan udgive sig for at være en anden, end dem de egentlig er.
Hvad kan du gøre for ikke at modtage flere?
Du kan blokere kontakten, hvor denne sms, mms eller e-mail kommer fra.
Du skal dog være opmærksom, hvis “afsenderen” er en bekendt. Blokere du denne person, vil han/hun ikke kunne kontakte dig.
Bliver dit nummer brugt som afsender?
Vi har ikke mulighed for at spærre dit nummer. Hvis vi gjorde det, ville du ikke selv kunne bruge din telefon.
Vi ved dog af erfaring, at svindlerne typisk bruger et tilfældigt nummer i 1-2 uger, før de skifter til et andet nummer.
Er problemet vedvarende, kan man skifte sit telefonnummer.