Live undertekster, oversættelse, kreative præsentationer ... Microsoft Teams udvikler sig, og funktionerne kan gøre jeres møder endnu mere inspirerende. Her giver Kent Prebensen, seniorkonsulent i TDC Erhverv og specialist i Microsoft Teams, tips til, hvordan I holder levende møder – plus bonustips om webinarer.

"Microsoft Teams kan langt mere, end de fleste tror, og der kommer hele tiden nye funktioner til," fortæller Kent Prebensen. "Mit bedste råd er, at man bare skal kaste sig ud i det. Jeg har samlet nogle eksempler på nemme funktioner, der er indbygget i Teams og kan bruges med det samme."


På billedet er der en mand med blå baggrund - TDC Erhverv

Kent Prebensen seniorkonsulent i TDC Erhverv og specialist i Microsoft Teams


5 tips fra Microsoft Teams-specialisten 
  1. Live undertekster. Fjerner misforståelser og giver bedre forståelse af det talte sprog. Vælg Mere > Sprog og tale > Slå live undertekster til. Perfekt til møder på tværs af lande- og sproggrænser. 

  2. Oversættelse i realtid. Taler I engelsk fx. med personer fra Indien, kan I vælge at se undertekster på dansk. Vælg sprog > dansk fra menuen for undertekster. 

  3. Optagelse og transskribering. Fra menuen med de tre prikker kan I også vælge at optage og transskribere mødet. Det kan spare tid i efterbehandlingen. Deltagerne får automatisk en besked om, at mødet optages. 

  4. Præsentationstilstand. Skal præsentationen have ekstra opmærksomhed, kan man selv komme med i billedet(studievært) og gøre det mere levende. Vælg præsentationstilstand fra menuen med deling af indhold. 

  5. Brug af avatarer – det er måske en 'poppet' funktion, som især de yngre generationer vil tage til sig, men den er med til at gøre møder og samarbejder lidt sjovere. Menupunktet 'Effekter og avatarer' gør det muligt at vælge en avatar, der agerer på deltagerens vegne for dem der ikke ønsker at dele video. 


Bonustips til dig der præsenterer 
  • Hold en straks-afstemning om et spørgsmål, og 'tag temperaturen' på deltagernes holdning til et specifikt emne.  

  • Sæt en videooptagelse ind i din præsentation – det gør det mere levende og giver god kontrol med indholdet.  

  • Overvej at etablere break-out-sessioner i private rum, hvor flere kan komme til orde, før alle igen samles i plenum. 




Andre emner fra konsulentens noter 

Seniorkonsulent Kent Prebensen har tæt kontakt med både små og store virksomheder, der bruger Microsoft Teams i det daglige. Her er nogle nyttige noter om spørgsmål, der tit bliver bragt på bane. 

Kan jeg hoppe fra den ene enhed til den anden? 

Forlader du mødelokalet eller dit kontor, kan du overføre din mødedeltagelse til en tablet eller til mobilen uden at miste forbindelsen. 

Kan jeg tilføje flere mødedeltagere under mødet? 

Det kan du nemt gøre via menupunktet personer. Skriv navn eller nummer, og tilføj dem, du ønsker. 

Kan jeg dele min skærm med de andre deltagere? 

Ja, når du klikker på Del-knappen, kan de andre se med. Bemærk: Du kan enten dele alt, du har på din skærm, eller vælge lige præcis det vindue ud, du vil dele. 

Kan jeg automatisk sende et kald videre til en kollega hvis jeg ikke er der? 

Under opkald kan man vælge viderestillinger enten til en kollega eller til flere kollegaer i en opkaldsgruppe samt hvornår der skal viderestilles. 

Hvordan får jeg den bedste lyd, hvis vi sidder flere i ét lokale? 

Der bør være et dedikeret møderums udstyr med integreret kamera og mikrofon/højtaler. Hvis det ikke er muligt, skal man som minimum have en ekstern mikrofon/højtaler-enhed tilsluttet, da de indbyggede mikrofoner i en PC giver ekstremt dårlig lyd for deltagerne der er med eksternt. 

 

Bestil en rådgiver

Vil I prøve alle de nye mødemuligheder?

Vil I lege med forskellige løsninger for at teste, hvor nemt det er, og hvad der passer til jer?

Vi sidder klar til at hjælpe, inspirere og rådgive jer.

Bestil rådgivning