Fremtidens arbejdsplads – hvordan ser den ud?

Kigger vi ud over kontorlandskabet for 20 år siden, sad de fleste ved deres skriveborde. Computeren stod på gulvet, og telefonen sad fast i væggen med en ledning. I dag er billedet mere broget. Telefon, computer, skrivebord, kontor og mødelokale er blevet mere flydende med onlinemøder og free seatings. I dette afsnit af TechIn dykker vi ned i, hvordan virksomheder agerer i forhold til medarbejdernes øgede onlinevaner og måde at kommunikere samt være tilgængelige på. Og hvilke vaner og krav har generation Z – de kommende medarbejdere?

Med i studiet har vi inviteret Mads Thimmer fra Innovation Lab, Gert Christensen fra Velux og Emma Lykke, studerende på IT Universitet, der skal gøre os klogere på fremtidens arbejdsplads.

Vi har fået en tsunami af nye redskaber til at hjælpe os med både kommunikation og interaktion med vores kundegrupper og samarbejdspartnere. Vi har ikke længere den luksus, som vi havde i gamle dage, hvor vi skulle tage stilling til, hvad der kunne lade sig gøre. I dag kan alt lade sig gøre. Derfor skal vi definere, hvad vi gerne vil have. Og det handler om et kodeord, der hedder ”kultur”. Når man har dechifreret, hvilken kultur man vil have, kan man tage stilling, hvilket blend af teknologier, man gerne vil bruge – understøtter de den måde, vi gerne vil udøve vores kultur?
- Mads Thimmer

Lyt med og bliv klogere på fremtidens arbejdsplads

 

Mads Thimmer er CEO i Innovation Lab og bliver ofte brugt som ekspert i digital strategiudvikling og nye organisationsformer. Mads har bl.a. arbejdet for ministerier, kommuner og Fortune 500 virksomheder, hvor han har hjulpet dem til at forstå de nye digitale vilkår, og sørget for at store forandringer bliver set som en mulighed frem for forhindring.

Gert Christensen Gert Christensen er Digital Workplace & Application Lead hos Velux. Gert har stor erfaring med Unified Communication og har ansvar for den nye ”Modern Workplace” strategi hos Velux, hvor formålet er at gøre arbejdspladsen klar til fremtiden og levere den bedste brugeroplevelse på tværs af organisationen.

Emma Lykke er kandidatstuderende på IT-Universitet i København og repræsenterer generation Z – de kommende medarbejdere. Generationen Z er den første generation, der ikke kender tiden før internettet. Med en tilværelse kendetegnet ved at være online og tilgængelig på tværs af tid og sted stiller Emma og generation Z høje krav til kommunikationsformerne.