Problemer med mms

Senest opdateret: 9. Aug 2022

Her på siden kan du finde hjælp, hvis du har udfordringer med at sende mms'er.
Gå disse trin igennem for at løse udfordringen.

Det er altid en god idé at genstarte mobiltelefonen, som det første, da det kan hjælpe simkortet til at oprette forbindelse til den nærmeste mobilmast igen. 
 
Bemærk: Hvis du genstarter din telefon, skal du bruge din pin- og pukkode.
Find den på Mit TDC Erhverv.
Gå til Mit TDC Erhverv. 

Alternativt kan du finde den på Selvbetjeningen.
Gå til Selvbetjeningen.
Har du ikke adgang til Selvbetjeningen, kan det bestilles her.

Signalstyrke 

Tjek om der står fx 2G, 3G, 4G, eller 5G i toppen af mobilen. 

Står der 2G, G eller E (Edge), vil du muligvis ikke kunne sende mms’er, da dataforbindelsen ikke er stor nok. Grunden til at du kun er på enten 2G, G eller E (Edge), er at du kan befinde dig i et yderområde, hvor dækningen ikke er særlig god.
En anden grund kan være at vi har en udfordring med 3G, 4G og 5G på en mast nær dig, så masten kun sender et 2G signal ud til dig. 

Ring eller skriv en sms

Du kan også forsøge at sende en sms eller foretage et opkald.
Har du ikke nogen tjeneste, kan du tjekke om “Forstyr ikke” eller “Flytilstand” er slået til.

Kan du foretage opkald eller sende en sms, men fortsat ikke sende mms’er, kan du gå videre til næste step.

Har du ikke den seneste softwareopdatering installeret, kan fejlen ligge her. 
Du finder typisk nye softwareopdateringer under indstillinger på mobilen. 

Har du den nyeste software og fortsat oplever problemer, kan du gå videre til næste trin. 

Netværksindstillingerne på mobilen kan være opsat forkert. 
For at nulstille indstillingerne til standard, kan man lave en nulstilling af netværksindstillinger. 

Bemærk: Mobilen vil genstarte efter nulstillingen, så du skal have din pinkode klar. 
Du skal muligvis indtaste dine wi-fi-oplysninger ind igen, efter en nulstilling. 

Apple

  1.  Gå til Indstillinger

  2. Vælg Generelt

  3. Vælg Nulstil

  4. Vælg Nulstil netværksindstillinger

  5. Nu bliver dine indstillinger nulstillet. 


Huawei 

Se hvordan du nulstiller på Huawei’s hjemmeside.
Se guiden: Nulstil netværksindstillinger 


OnePlus

  1. Gå til Indstillinger.

  2. Vælg Systemindstillinger.

  3. Vælg Sikkerhedskopi og Nulstil.

  4. Vælg Nulstil telefon.

  5. Vælg Nulstil.

  6. Nu bliver dine indstillinger nulstillet. 


Samsung 

Se hvordan du nulstiller på Samsung’s hjemmeside.
Klik på "Transcription: Sådan nulstilles netværksindstillinger på Galaxy S21".

Din mobiltelefon er sat op med et APN. Hvis den automatiske opsætning fejler, vil du ikke kunne benytte funktioner som data og mms.

Klik her for at se hvordan du tjekker det. 




Har du en iPhone?

Hvis du har en iPhone, kan du bruge den til at sende og modtage iMessage beskeder. Forskellen på iMessage beskeder og normale beskeder er, at iMessage beskederne bliver sendt via data og bliver ikke takseret som normale beskeder gør.

En hurtig måde at se, om man gør brug af iMessage er at tjekke farven på beskederne. Er beskeder blå, er det iMessage, er beskederne grønne, er det normale tekst-beskeder. 

iMessage beskeder bliver kun sendt fra en iPhone til en anden iPhone. Hvis du sender en iMessage besked, fra en iPhone til en Android enhed, vil beskeden blive omdannet til en normal sms-besked.


Har du problemer med at sende eller modtage beskeder og bruger iMessage?

Det være en god ide at tjekke din dataforbindelse eller wi-fi forbindelse, hvis du er forbundet til et wi-fi netværk.

  1. Gå til Indstillinger

  2. Vælg Beskeder

  3. Her skal iMessage være slået fra




Mms i udlandet

Mms’er bliver sendt via data. Derfor skal du have data roaming slået til, for at kunne benytte funktionen. 

Er du i tvivl om du kan tilgå data i udlandet? 

Prøv at logge ind på Mit TDC Erhverv.
Eller kontakt os ved at klikke på et af ikonerne nær bunden af siden (skriv til os eller ring til os). 

Har du problemer med data i udlandet? 

Se vores guide for problemer med data i udlandet.