Gode råd til wi-fi og placering af router

Kan du ikke fange din wi-fi alle steder, kan det skyldes, at din router står et dårligt sted. Få her nogle forslag til hvordan, du får det bedst mulige trådløse signal.

  1. Dine enheder skal kunne fange det trådløse signal
    De trådløse signaler skal kunne sendes og modtages så uhindret som muligt for at være mest effektive. Så det er bedst, at du ikke placerer din router i skabe, bag møbler eller lignende. Få det op i højden og placeret så centralt som muligt.

  2. Skift bredbåndskanal
    Når du bruger trådløs forbindelse, sendes signalet ud via bredbåndskanaler. Hastigheden på den trådløse forbindelse kan påvirkes af, at flere i området bruger samme kanal. Det kan give nedsat hastighed på din bredbåndsforbindelse, eller du kan opleve helt at miste forbindelsen. Du kan derfor skifte til en bredbåndskanal, der har færre brugere. Har du brug for hjælp til at skifte kanalen, så kontakt os endelig.

  3. Flyt andet trådløst udstyr
    Sørg for, at din router ikke står i nærheden af andet trådløst udstyr, fx musikanlæg, trådløse telefoner, babyalarmer, mikroovne og lignende. Andet trådløst udstyr kan nemlig forringe din trådløse forbindelse. Routeren står mest optimalt, når den står højt, frit og centralt.

  4. Brug 5Ghz frekvensen
    Nyere routere understøtter både 2,4 og 5 Ghz. 5 Ghz frekvensen er hurtigere ved kortere afstande, og der er færre brugere. Derfor bør 5 Ghz frekvensen altid vælges på udstyr, som understøtter dette. 2,4 har dog typisk en længere rækkevidde, så vælg den frekvens, der fungerer bedst for dig.

  5. Brug netværkskablet hvis muligt
    Du får den bedste og mest stabile forbindelse på hjemmearbejdspladsen, hvis du kan tilslutte pc'er, tv-bokse, Smart-TV, spillekonsoller og musikanlæg med et netværkskabel. Det betyder, at færre elektroniske enheder skal dele den begrænsede trådløse netværkskapacitet.

  6. Få hjælp over telefonen
    Bliver din trådløse forbindelse ikke hurtigere og mere stabil ved hjælp af ovenstående tips, kan Kundeservice kontrollere, om selve forbindelsen til din router/modem er i orden. Er den ikke det, bliver det betragtet som en fejl, og vores medarbejdere booker sammen med dig et teknikerbesøg.

Har du stadig brug for hjælp?

Du er altid velkommen til at kontakte os: