X

Sikkerhed

Bliv klogere på svindel

Svindel via mobil, mail og sms bliver desværre mere og mere almindelig. Som regel er målet enten at få intetanende folk til at ringe tilbage til et overtakseret nummer eller at lokke kreditkort- eller kontooplysninger ud af ofret.

TDC’s generelle råd er at være påpasselig, når man kontaktes uopfordret af numre eller navne, man ikke umiddelbart kender.
Herunder kan du læse mere om de mest almindelige typer af svindel.

Fupopkald:

Ubesvarede opkald skal gøre dig nysgerrig

Fupopkald er, når du bliver ringet op af en svindler, som enten vil forsøge at franarre dig personlige oplysninger, eller som vil have dig til at ringe til et udenlandsk nummer, hvor du kan blive takseret en høj opkaldsafgift.
Overorndet set er der to typer fupopkald: Wangiri, som er et stort antal ultrakorte opkald til hele nummerserier i for eksempel Danmark. Spoofing, hvor det udenlandske nummer gemmer sig bag et dansk nummer. 

Fupmail:

Kendte firmanavne skal gøre dig tryg

Under påskud at være en mail fra TDC eller en anden kendt virksomhed forsøger svindlere at vinde din tillid. Formålet kan være at lokke personlige oplysninger som for eksempel kreditkort- eller kontooplysninger ud af dig. Læs mere om phishing

TDC’s råd: Slet mailen uden at klikke på nogen links

Fup-sms:

Falske præmier skal lokke dig videre

Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det nok også. Eksempelvis sms’er, hvor du har vundet konkurrencer, du ikke har deltaget i, eller at der ligger en pakke klar til afhentning. Ofte vil der være et link i sms’en, som fører dig til en hjemmeside, der skal lokke personlige oplysninger ud af dig.

TDC’s råd: Vær kritisk, og klik kun på links du har tillid til

Online adfærd: Beskyt dig selv

Det er ikke kun svindlere, der kan gøre helt almindelige telefon- og internetbrugere sårbare på nettet. Også folks egen adfærd og til tider manglende omtanke på nettet kan blive en dyr eller ubehagelig fornøjelse.  Derfor har TDC samlet en række gode råd til at sikre en sikker adfærd på nettet. Læs de gode råd

TDC’s råd: Udvis almindelig omtanke

TDC’s gode råd mod svindel

Phishing (fupmail):

  • Forhold dig kritisk til de mails, som spørger efter følsomme oplysninger som kreditkortoplysninger eller brugernavn/password
  • Lad være med at udlevere følsomme informationer som kreditkortoplysninger eller brugernavn/password i en mail
  • Hvis du i en mail bliver bedt om at aflevere følsomme oplysninger på en web-side, så skriv firmaets internet-adresse, som du allerede kender den, på adresselinjen i browseren i stedet for at følge et link i mailen
  • Hvis du er i tvivl om ægtheden af en mail eller en hjemmeside, så kontakt det rigtige firma
  • Når du på en webside afleverer følsomme oplysninger, så vær sikker på, at du er på en krypteret forbindelse. Det kan man ofte se ved, at adressen indledes med 'https' og ikke bare 'http', og at der er en hængelås i statusfeltet nederst på siden.

Wangiri-kald (fupopkald):

  • Tjek om det er et nummer, du kender
  • Tjek antallet af cifre. Husk at et rigtigt dansk nummer indeholder otte cifre og begynder med '+45'.
  • Er du det mindste i tvivl, så lad være med at ringe tilbage.

Spoofing-kald (fupopkald):

  • Tjek om det er et nummer, du kender
  • Er du det mindste i tvuvl, så lad være med at ringe tilbage
  • De personer, som ønsker forbindelse ligger en besked eller forsøger at ringe tilbage

Læs mere om spoofing