X

Mere

UNDERSØGELSE

Flere og flere danskere får en smartphone

Flere har købt sig en smartphone - især kvinderne er blevet glade for den smarte mobil.

mange smartphones
Af Stina Christiansen 16/05-2012

Index Danmark/Gallup har undersøgt det danske mobiltelefoni-marked, og undersøgelsen viser et markant boom i antallet af smartphones. Den viser også viser også en eksplosion i tablet-markedet med over 400 %.

Undersøgelsen om mobile devices er foretaget blandt mere end 3.000 personer i april 2012.

Antallet af danskere, der ejer en smartphone, er på under et år øget fra 1,5 millioner til 2,1 millioner. Den hastigst voksende målgruppe er de 15-19 årige, hvor 7 ud af 10 nu har en smartphone. Den unge målgruppe bliver, trods den hastige vækst, dog stadig overgået af de 25-29 årige, hvor 71 % ejer en smartphone. Den største vækst i smartphone ejerskab finder vi blandt kvinderne, som nu ligger på 48 %, - dog stadig med et stykke op til mændenes 56 %.

iPhone har cementeret sin tilstedeværelse i danskernes mobile hverdag – hvor en ud af tre smartphones i dag er en iPhone. 

Se undersøgelsen, og hvad danskerne bruger deres smartphone til

Tablet markedet er eksploderet

I juni 2011 vurderede Gallup, at der var lige over 100.000 husstande, der havde en eller flere tablets. Siden da er antallet af tablets i danske husstande eksploderet med over 400 %. Langt de fleste husstande, hvor en tablet er en del af det elektroniske univers, har kun én tablet, men der ses en tendens til, at der anskaffes flere efterhånden, som nye modeller kommer til.

Tendensen viser også, at kun et fåtal vælger tabletten, som device, fra igen, når den først er en del af den elektroniske hverdag. Mere end 1 ud af 10 danskere har deres egen personlige tablet.
Den hyppigste købsårsag ved køb af tablet er den praktiske størrelse i forhold til en computer.
Alligevel er computeren stadig den foretrukne device ved langt de fleste internetaktiviteter og i særdeleshed, når det handler om streaming og downloads.

Facts

  • Gennemsnitsforbruget på apps blandt smartphone-ejere er lige over 6 kr. om måneden, og det er primært målgruppen 25-49 år. der står for en stor del.
  • Til tablet er gennemsnitsforbruget på apps højere end til smartphone med lige under 20 kr. om måneden. Også her er det de 30-49 årige, der har det højeste månedlige gennemsnitsforbrug. 
  • Der er størst interesse for at bruge smartphonen som betalingsdevice til parkeringsbilletter og billetter til offentlig transport. 
  • Betalingsvilligheden til at købe udvidet dækning til smartphone i form af events som VM i fodbold og royalt bryllup er størst hos mændene og hos de 25-29 årige, samt de 30-39 årige.
  • Med over 60% er Facebook den app, som flest har på deres smartphone.
  • Også for tablet er det Facebook, som flest har hentet til deres  tablet. Her indtager spillet Angry Birds andenpladsen.
  • Næsten halvdelen af smartphone ejerne har brugt Facebook-app’en inden for den seneste uge. Herefter følger DMI app’en, som ca. 1 ud af 4 har benyttet inden for den seneste uge.
  • Ligesom for smartphone ejerne, er Facebook app’en også den app, som fleste tablet-ejere har benyttet inden for den seneste uge. Herefter følger spillet Angry Birds.

Overvejer

Trods den voldsomme udvikling er markedet endnu ikke mættet – yderligere 16 % overvejer at anskaffe sig en smartphone for første gang, mens 12 % overvejer at udskifte.

Er du én af dem? Tjek vores udvalg af smartphones

Kilde: Mobile Devices 2012
En undersøgelse for Index Selskabets Udviklingsfond. Index Danmark/Gallup Mobile Devices 2012